MENU
  • UDOSTĘPNIJ

FCA Poland i FCA Powertrain Poland: podsumowanie produkcji samochodów i silników w Polsce w 2021 roku

  • W 2021 roku z linii montażowych tyskiej fabryki FCA Poland wyjechało 169 215 nowych samochodów marek Fiat, Abarth oraz Lancia.
  • Fabryka FCA Powertrain w Bielsku-Białej wyprodukowała 302 740 silników, w tym 206 428 egzemplarze najnowszej jednostki z rodziny FireFly GSE.

Wchodzący w skład koncernu Stellantis tyski zakład FCA Poland wyprodukował w 2021 roku łącznie 169 215 samochodów marek Fiat, Abarth i Lancia. W tej liczbie znalazło się 110 796 Fiatów 500, 16 246 szt. Abartha 596/695 oraz 42 173 egz. Lancii Ypsilon.

Miniony rok był niezwykle trudny dla polskiego sektora przemysłu motoryzacyjnego. Branża, dotknięta przestojami wynikającymi z pandemii, dodatkowo borykała się z brakiem dostępności komponentów do produkcji samochodów, powodowanych ograniczoną podażą półprzewodników na rynkach światowych.

Pomimo tych trudności tyski zakład FCA Poland wywiązał się z zadania, jakim było utrzymanie wysokiej produkcji przy jednoczesnym uruchomieniu prac na wszystkich wydziałach produkcyjnych pod nową inwestycję. Przypomnijmy, że chodzi o ogłoszoną w grudniu 2020 r. inwestycję w strategiczny projekt realizowany w Tychach. Obejmuje ona rozbudowę i modernizację zakładu FCA Poland i jest zaplanowana na kilka lat, a jej celem jest uruchomienie jeszcze w tym roku produkcji pierwszego z trzech nowych samochodów osobowych marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo. Nowe modele to zaawansowane technologicznie konstrukcje bazujące na nowej koncepcji mobilności, które będą produkowane z wykorzystaniem najbardziej zaawansowanych systemów napędowych, w tym w pełni elektrycznych.

W 2021 roku w zakładzie FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej wyprodukowano 302 740 silników, z czego: 76 632 szt. silnika SDE (Turbo Diesel Multijet 1.3), 19 680 szt. dwucylindrowego, benzynowego TwinAir 0.9 (TA) oraz 206 428 szt. silników benzynowych z rodziny GSE (Global Small Engine), do których zalicza się najnowsza, 3-cylindrowa, hybrydowa jednostka N3. Seryjna produkcja tych nowoczesnych jednostek rozpoczęła się w zeszłym roku. Z Bielska-Białej nowe silniki N3 trafiają do Tychów, na linię montażu modeli Fiat 500 i Lancii Ypsilon, oraz do włoskiego zakładu w Pomigliano d’Arco, gdzie jest produkowany Fiat Panda.