FCA w Polsce

Przełomową datą w blisko stuletniej historii Fiata w Polsce jest 28 maja 1992 roku, kiedy podpisano kontrakt o utworzeniu w Bielsku-Białej spółki akcyjnej Fiat Auto Poland (od 1 kwietnia 2015 roku FCA Poland S.A.). Firma kontynuowała produkcję modelu 126. Ostatni żółty maluch „Happy End” z numerem 3 318 674 opuścił bielski zakład 22 września 2000 roku. Równolegle w Tychach produkowano model Cinquecento, potem rozszerzano gamę pojazdów wytwarzanych w Polsce o Uno (1994 r.), Sienę i Palio Weekend (1997 r.), Fiata Seicento (1997 r.), Fiata Pandę (2003 r.), nowego Fiata 500 (2007 r.), a w 2010 roku o nową Lancię Ypsilon. Obecnie FCA Poland jest największym producentem samochodów (7,3 miliona od początku istnienia firmy do końca 2014 r., a uwzględniając produkcję FSM – prawie 10,7 mln) i czołowym ich eksporterem w Polsce (prawie 6 mln aut od października 1992 r.).

Tak przedstawiają się wydarzenia w ostatnich dwudziestu latach, jednak powody obecności koncernu w Polsce sięgają dużo dalej. Już w 1921 roku firma zamierzała wybudować tutaj pierwszą fabrykę samochodów w ramach nowo powstałej spółki Polski Fiat. Dziesięć lat później zadebiutował pierwszy Polski Fiat – model 508 Balilla, a następnie – 518 Ardita, ciężarówki 618 i 621 oraz, w 1937 roku, Fiaty 500 Topolino i 1500. Wybuch II wojny światowej, a później zimna wojna, przerwały współpracę Fiata z polskim przemysłem do 1967 roku, kiedy na Żeraniu zaczęto produkować na licencji pierwsze polskie Fiaty 125p. Kilka lat później rozpoczęła się era Fiata 126p, również produkowanego początkowo na licencji, podobnie jak Fiata Cinquecento, który po raz pierwszy zjechał z linii montażowej w 1987 roku.

Więcej informacji można znaleźć w broszurach Polska droga Fiata oraz FCA Poland – Fabryka w Tychach (wersja polska / wersja angielska) .

Kalendarium

Pierwsze Fiaty na ziemiach polskich

Powstaje przedstawicielstwo Fiata w Polsce – „Polski Fiat”, zarządzane przez polską firmę Hermann Meyer

Fiat podejmuje pierwsze próby działalności produkcyjnej w Polsce

Fiat i polski rząd podpisują umowę na produkcję modelu 508 (Balilla)

W Warszawie powstaje nowa linia montażowa Fiata, gdzie produkuje się m. in. Fiata 500 (Topolino)

Wybuch II wojny światowej, a później zimna wojna, przerywają współpracę Fiata z polskim przemysłem na prawie 30 lat

Na Żeraniu rozpoczyna się produkcja pierwszych Polskich Fiatów 125p na licencji włoskiego koncernu

Podpisanie umowy na produkcję Fiata 126p w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej

Rozpoczęcie budowy zakładu w Tychach

Uruchomienie produkcji Fiatów 126p w zakładzie FSM w Bielsku-Białej

Pierwsze Fiaty 126p opuszczają linię montażową w zakładzie w Tychach

Podpisanie umowy licencyjnej na produkcję Fiata Cinquecento

Rozpoczęcie produkcji modelu Cinquecento

Utworzenie spółek Fiat Auto Poland, Magneti Marelli Poland i Teksid Poland

Uruchomienie produkcji Fiata Uno, którego wyprodukowano do 2002 r. w liczbie188 190 sztuk (łącznie z wersją Innocenti Mille)

Uruchomienie produkcji Fiata Siena i Palio Weekend (ponad 84 tys. sztuk)

Zakończenie produkcji Fiata Cinquecento w liczbie 1 164 525 sztuk. Rozpoczęcie produkcji Fiata Seicento

Zakończenie produkcji Fiata 126 w liczbie 3 318 674 sztuk

Uruchomienie produkcji nowego Fiata Panda

Uruchomienie produkcji Fiata Panda 4×4

Uruchomienie produkcji Fiata 500

Uruchomienie produkcji Abartha 500 i Forda Ka

Produkcja Zakładu Tychy osiąga rekordową liczbę 605 797 samochodów. Uruchomienie produkcji Fiata 500C

Zakończenie produkcji Fiata Seicento (600) w liczbie 1 328 973 sztuk. Uruchomienie produkcji Abartha 500C. W grudniu rozpoczyna się produkcja Lancii Ypsilon

Zakończenie produkcji Fiata Panda w liczbie 2 168 491 sztuk. Zdobycie Gold Level w World Class Manufacturing przez fabrykę silników w Bielsku-Białej (obecnie FCA Powertrain Poland)

Zdobycie Gold Level WCM przez Zakład Tychy Fiat Auto Poland (obecnie FCA Poland). Wyprodukowanie milionowego Fiata 500