MENU
  • UDOSTĘPNIJ

Polscy inżynierowie ponownie laureatami Konkursu o Nagrodę FCA (Fiat Chrysler Automobiles).


Fiat Chrysler Automobiles (FCA) po raz osiemnasty wręczył nagrody w
Konkursie na najlepsze prace doktorskie oraz dyplomowe o tematyce
motoryzacyjnej. To jeden z efektów umowy z 1997 roku o współpracy
koncernu motoryzacyjnego z polskimi uczelniami technicznymi.

Konkurs o Nagrodę FCA jest realizowany na podstawie porozumienia o
współpracy naukowo-technicznej pomiędzy Centrum Badawczym FIATA (CRF),
spółkami grupy FCA (FCA Poland S.A., FCA Powertrain Poland Sp. z o.o.,
Magneti Marelli Poland Sp. z o.o., Teksid Iron Poland Sp. z o.o.) oraz
trzema polskimi uczelniami: Politechniką Warszawską, Politechniką Śląską w
Gliwicach i Akademią Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej.

XVIII edycja konkursu o Nagrody FCA

W tym roku nagrodzono 12 prac: po pięć z Politechniki Warszawskiej oraz
Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej oraz dwie z
Politechniki Śląskiej. Specjalna Nagroda im. Giovanni Agnelli trafiła do
studenta ATH.

Laureatami z Politechniki Warszawskiej zostali Rafał Kozera, Adam Gałęzia,
Adrian Chmielewski, Olga Ciechańska i Radosław Karolak. Na ATH nagrody
odebrali Tomasz Knefel, Tomasz Hubczyk, Paweł Rosner, Beata Wieczorek i
Damian Kolny. Z Politechniki Śląskiej laureatkami zostały Magdalena Macek
oraz Katarzyna Jezierska-Krupa.

Dodatkowo Damian Kolny z ATH otrzymał Nagrodę im. Giovanni Agnelli za pracę
inżynierską o największej wartości dla przemysłu. Jest to specjalne
wyróżnienie dla jednej spośród wszystkich prac, które zostały nagrodzone w
danej edycji Konkursu Grupy FCA. Przyznaje ją od 2014 roku Centrum Badawcze
Fiata (CRF – Centro Ricerche Fiat) w Turynie.

Oprócz dyplomów laureaci otrzymują również nagrody finansowe ufundowane
przez Spółki FCA w Polsce oraz CRF.

Zapowiedzi rozwoju współpracy polskiej nauki z FCA

Prof. Rajmund Bacewicz, prorektor ds. nauki Politechniki Warszawskiej
zwrócił uwagę, że mimo długiej historii konkursu „ciągle jest miejsce do
rozwoju i pogłębienia wzajemnych relacji”. Według niego należy rozwijać
organizowanie praktyk studenckich w fabrykach FCA w Polsce, a także
kontynuować prowadzenie wspólnych projektów badawczych i promować
innowacyjność.

Ambasador Włoch w Polsce Alessandro de Pedys podkreślił, że „FCA jest
symbolem poważnego gracza na polu ekonomicznym i przemysłowym, a sam Fiat
jest jedną z pierwszych włoskich firm obecnych w Polsce”. Zwrócił też
uwagę, że mimo poważnych zmian organizacyjnych w całym koncernie, FCA udało
się „utrzymać włoskie serce tej firmy”.

Alessandro de Pedys poparł rozwijanie współpracy z polskimi uczelniami,
gdyż – jak stwierdził – „musimy walczyć z silną konkurencją, więc większego
znaczenia nabiera rozwijanie współpracy naukowej, innowacyjnej i ważna jest
chęć przyciągnięcia talentów w swoją stronę”. Ambasador Włoch uważa, że
współpraca FCA z Politechniką Warszawską, Politechniką Śląską i Akademią
Techniczno-Humanistyczną dobrze rokują na przyszłość.

„Będziemy wdzięczni za implementowanie naszych osiągnięć naukowych w
produkcji” – powiedział podczas uroczystości w Warszawie jeden z laureatów,
dr inż. Adam Gałęzia.

Według prezesa Centrum Badawczego Fiata Giorgio Cornacchia nagrodzone prace
są bardzo ważne dla koncernu FCA z punktu widzenia techniki i technologii i
„mogą posłużyć w przyszłości do budowy konstrukcji samochodów
ekologicznych, wyższej jakości i usprawnienia procesów produkcji”.

Henryka Bochniarz, członek Rady Nadzorczej FCA Poland S.A., uważa, że
koncern dostrzega „efektywność” organizowania takich konkursów i „jest to
dobra podstawa do tego, aby dalej budować współpracę, jeżeli tylko obie
strony widzą w tym interes” – powiedziała. Według niej dla uczelni
korzystne jest m.in. „bycie bliżej przemysłu, możliwość (odbywania) staży”,
natomiast dla koncernu „możliwość wykorzystania świeżych, nowych pomysłów,
bo przecież ludzie naprawdę myślą niestandardowo”.

Prof. Rajmund Bacewicz podkreślił, że Politechnika Warszawska jest „świetną
uczelnią, która ma duży udział w kształceniu kadr zarządzających i
technicznych w Polsce i nie ma powodu, żeby Fiat z tego nie skorzystał”.

Fakt, iż Grupa FCA w Polsce nagrodziła do tej pory prace 331 polskich
laureatów, wydając na to prawie półtora miliona złotych jest świadectwem
zaangażowania koncernu we wspieranie polskiej myśli technicznej i naukowej
oraz potwierdzeniem, iż ciągła współpraca ze studentami przynosi korzyści
wszystkim stronom porozumienia.

Materiał powstał we współpracy z Centrum Prasowym PAP.