MENU
  • UDOSTĘPNIJ

Bezpieczeństwo

Troska_o_ludzi

Badania FCA obejmują przede wszystkim rozwój innowacyjnych rozwiązań na rzecz ochrony życia podróżujących.

W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrósł ruch drogowy w Europie, ale liczba ofiar wypadków samochodowych spadła o prawie 40%. To w głównej mierze zasługa postępu technicznego i coraz powszechniejszego stosowania w samochodach urządzeń w zakresie ochrony pasażerów, takich jak inteligentne pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne, układy ABS i systemy zapobiegające poślizgom. Ale to nie wszystko. Do 2020 roku liczba ofiar na drogach powinna się zmniejszyć o połowę. Dlatego FCA prowadzi badania nad innowacyjnymi systemami umożliwiającymi zapobieganie wypadkom. W jaki sposób? Poprzez automatyczne uruchamianie hamulców w razie niebezpieczeństwa, pomaganie kierowcy w utrzymaniu danego pasa ruchu, możliwość wzajemnego komunikowania się pojazdów i sygnalizowania na odległość sytuacji zagrażających bezpieczeństwu.



Elektroniczny horyzont

„Elektroniczny horyzont” to nowa technologia stanowiąca nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa. W samochodach układ ABS, elektroniczny system kontroli trakcji oraz system kontroli stabilności pojazdu działają dzięki czujnikom. To one „wyczuwają”, że jedno z kół samochodu ślizga się lub że samochód nagle zmienia kierunek jazdy, po czym w milisekundach automatycznie oddziałują na hamulce w każdym z kół oraz na silnik. W przypadku systemów zapobiegających kolizjom czujniki nie ograniczają się jedynie do rejestrowania tego, co dzieje się w samochodzie, ale również „patrzą poza samochód”. Jednak to nie wystarcza. W ramach projektu Komisji Europejskiej celem Centrum Badań Fiata jest rozszerzenie obszaru działania tego typu urządzeń poza dziesiątki lub setki metrów zasięgu laserów, radarów czy kamer. Dzięki temu układ napędowy samochodu już z odległości kilkudziesięciu kilometrów będzie miał możliwość nie tylko identyfikacji topografii, ale także potencjalnych zagrożeń, ograniczeń prędkości, odcinków z prowadzonymi robotami drogowymi i innych.

Systemy zapobiegania kolizjom

W Fiatach Panda i 500L dostępny jest już, jako opcja, City Brake Control – system automatycznie hamujący samochodem w przypadku niebezpieczeństwa, który wykorzystuje tzw. Lidar, czyli podobne do radaru urządzenie do badania drogi wykorzystujące promieniowanie podczerwieni. Gdy Lidar oceni, że pojazd zbliża się do przeszkody z nadmierną prędkością, system bezpieczeństwa hamuje, by uniknąć kolizji.
Centrum Badań Fiata pracuje nad kolejnymi, jeszcze bardziej zaawansowanymi rozwiązaniami. Takimi, które – dzięki automatycznemu hamowaniu – będą zapobiegać zderzeniom i chronić pasażerów również przy wyższych prędkościach jazdy. Systemy zapobiegania kolizjom lub łagodzenia skutków kolizji wykorzystują czujniki jeszcze bardziej skomplikowane niż zastosowane w Lidarze, na przykład radar czy urządzenia optyczne.

Systemy kontroli w warunkach niebezpieczeństwa

Dzięki badaniom FCA powstały systemy, które wspomagają kierowcę w kontrolowaniu samochodu w warunkach zagrożenia. Dostępny już w takich modelach, jak Fiat Panda i Fiat 500 L, a także Alfie Romeo MiTo i Alfie Romeo Giulietta, innowacyjny system DST (Dynamic Steering Torque) stanowi uzupełnienie systemu ESC. Podczas gdy ESC oddziałuje na hamulce każdego koła, DST interweniuje w zakresie układu kierowniczego, „sugerując” kierowcy skorygowanie ruchu kierownicy, by przywrócić właściwą kontrolę nad samochodem. Inną innowacją jest Driving Advisor, który pomaga utrzymać kierunek jazdy przy pomocy czujników optycznych, rozpoznających poziome linie wyznaczające pas ruchu.

Bezprzewodowe technologie komunikacji pojazd-pojazd oraz pojazd-infrastruktura

W ramach Siódmego Programu Ramowego Komisji Europejskiej prowadzone są wspólnie liczne projekty badawcze poświęcone rozwojowi i zastosowaniu technologii bezprzewodowych oraz struktur niezbędnych do utworzenia skutecznego systemu wymiany informacji. W związku z tym Centrum Badań Fiata (CRF) podjęło w 2012 roku działania na rzecz rozwoju i przeprowadzania doświadczeń w ramach tak zwanych systemów „objętych współpracą”.