Broszura korporacyjna FCA

Maluch motoryzuje Polskę (lata 70. ) W 1970 roku po polskich drogach poruszało się mniej niż 15 samochodów na tysiąc mieszkańców. 80-100 tysięcy produkowanych rocznie „dużych Fiatów” przeznaczonych było głównie na eksport lub na potrzeby administracji. Rząd polski zdecydo- wał w tej sytuacji uruchomić produkcję Fiata 126 na licencji. Umowę podpisano w Warszawie 29 paź- dziernika 1971 roku. Pierwsze polskie Fiaty 126p zjechały z linii montażowych FSM w Bielsku-Białej w lipcu 1973 roku. Dwa lata później produkcję uru- chomiono także w zakładzie w Tychach. W latach 1973-1987 prawie półtora miliona polskich rodzin mogło wreszcie zakupić swój pierwszy samochód – liczba pojazdów wzrosła w tym czasie z 20 do 112 na każdy tysiąc mieszkańców. Fiat 126p produkowany był w Bielsku-Białej od 22 lipca 1973 roku do 22 września 2000 roku, a w zakładzie w Tychach od 1975 do 1991 roku. W sumie wyprodukowano 3 318 674 sztuk modelu. Otwarcie na świat (lata 80. do dziś) Umowa na produkcję Cinquecento to ostatnia umowa licencyjna podpisana przez Fiata z pol- skim rządem. Po raz pierwszy światowy produ- cent wybrał jeden z krajów „zza żelaznej kurty- ny” do produkcji strategicznego w swojej gamie modelu, który był przeznaczony do sprzedaży na wszystkich rynkach europejskich. Pierwszy Fiat Cinquecento wyjechał z zakładu w Tychach w czerwcu 1991 roku, ale w międzyczasie w Polsce nastąpiły zmiany ustrojowe. FSM, na bazie ustawy o prywatyzacji z 1990 r., została przekształcona w spółkę akcyjną, a następnie sprzedana firmie Fiat Auto. Proces ten przyspieszono, by urato- wać przedsiębiorstwo przed upadłością i utratą pracy przez kilkanaście tysięcy pracowników. Tak powstał Fiat Auto Poland, firma działająca od 16 października 1992 r. (w kwietniu 2015 r., wskutek fuzji pomiędzy grupami Fiat i Chrysler FAP zmieniła nazwę na FCA Poland). Obok FAP powstały także Teksid Poland i Magneti Marelli Poland. Po przeję- ciu FSM przez Fiata Auto trzy lata przeprowadzano reorganizację przedsiębiorstwa. Gwarantowało to standardy produkcyjne, jakościowe i organizacyjne cenione na arenie międzynarodowej, wspólne dla wszystkich zakładów koncernu. W kolejnych la- tach powstało w Polsce kilkanaście innych spółek Grupy. Przez pierwsze trzy lata Fiat Auto Poland produkował Fiata 126p (do 2000 r.) i Cinquecen- to (do 1998 r.). Z czasem zaczęto wprowadzać do produkcji kolejne modele: Fiata Uno (1994 r.), Sienę i Palio Weekend (1997), Seicento (1998), Pandę (2003), Fiata 500 (2007), Abartha 500 (2008), Fiata 500C (2009), Abartha 500C i Lancię Ypsilon (2010), nowego Fiata 500, nową Lancię Ypsilon (2015) i nowego Abartha 500 (2016). W 2007 roku polskie fabryki zaczęły wdrażać World Class Manufacturing, zintegrowaną metodologię zarzą- dzania firmą na poziomie światowym. Potwierdze- niem najwyższych standardów bezpieczeństwa, ciągłej poprawy, eliminacji strat i wysokiej jakości produkcyjnej polskich fabryk są najwyższe miejsca w rankingu WCM w Grupie FCA. Bielska fabryka silników (w 2012 r.) i Zakład Tychy (w 2013 r.) były jednymi z pierwszych, które zdobyły Gold Level. Połowa 2018 roku obfitowała w polskich spółkach FCA kolejnymi, niezwykle ważnymi wydarzenia- mi. 10 maja z linii montażowej zakładu FCA w Ty- chach zjechał 2-milionowy Fiat 500, który zajmuje pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży małych samochodów w Europie, a 15 maja w zakładzie FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej oficjalnie uruchomiono produkcję dwóch nowych, zaawan- sowanych technologicznie silników benzynowych turbo: 3-cylindrowego o pojemności 1.0 litra oraz 4-cylindrowego o pojemności 1.3 litra. Jednostki te należą do nowej rodziny małych, zaawansowanych technologicznie silników FCA. 39

RkJQdWJsaXNoZXIy Njg3OTI4