Broszura korporacyjna FCA

Nowy początek (lata 60.) W 1965 roku rząd polski zdecydował zmo- dernizować fabrykę FSO. Roczna produkcja w Polsce nie przekraczała w tym czasie 25 tys. sztuk, a samoc hód był zarezerwowany dla elit i administracji państwowej. Nie myślano więc o motoryzacji masowej. Potrzebny był raczej mo- del, który nadałby impuls gospodarce, zwięk- szyłby eksport i pozwoliłby na zaprojektowa- nie wersji typu radiowóz, sanitarka czy pick-up. Również i tym razem wybór padł na producenta z Turynu. Umowa licencyjna dotyczyła Fiata „1300- 1500”. W maju 1966 r. Fiat zaproponował zastą- pienie tego samochodu nowym modelem „125”, będącym wówczas w fazie projektowej. Rząd polski zaakcep- tował tę propozycję, ale zdecydo- wał o pozostawieniu silników z po- przedniego modelu. W taki oto sposób strona pol- ska zapewniała sobie zgodę na eksport Polskiego Fiata 125p na ryn- ki międzynarodowe. W latach 1967-1991 z całkowitej produkcji, wynoszącej 1,45 mln szt., aż 875 tys. przeznaczono na eksport. Produkcję seryjną uruchomiono w 1968 roku. 38

RkJQdWJsaXNoZXIy Njg3OTI4