Broszura korporacyjna FCA

Szansa przerwana wojną (1906-1939) Pierwsze dwa samochody Fiata trafiły na ziemie pol- skie w 1906 roku za sprawą firmy Herman Meyer w Warszawie. Import samochodów, który w 1913 roku wzrósł do 114 sztuk, przerwała I wojna świato- wa. Herman Meyer wznowił działalność w 1919 roku. Rok później utworzono filię, do której Fiat wniósł 51% kapitału: w ten sposób 2 lutego 1920 roku po- wstała spółka Polski Fiat. W grudniu 1921 roku Fiat przejął 98% jej kapitału. Główne centrum sprzedaży znajdowało się w Hotelu Europejskim w Warszawie, ale spółka tworzyła sieć przedstawicieli handlowych lub agencji w każdym dużym mieście. Wielki kryzys z 1929 roku załamał rozwój sekto- ra motoryzacyjnego. Sprzedaż Polskiego Fiata spadła w 1931 roku do zaledwie kilku sztuk rocz- nie. Rząd polski usiłował zareagować na falę ban- kructw firm poprzez wykupienie licencji od produ- centa zagranicznego. Wybór padł na firmę Fiat. Umowę licencyjną podpisano 21 września 1931 roku. Tak zaczął się polski sezon modelu Balilla. Umowa przewidywała produkcję czteroosobo- wego samochodu 508 III z 4-cylindrowym silni- kiem benzynowym o pojemności 995 cm³ i mocy 24 KM (w Polsce nosił nazwę Junak), oraz więk- szego, 5-osobowego Fiata 518. Mowa była rów- h i s t o r i a 36

RkJQdWJsaXNoZXIy Njg3OTI4