Polska droga Fiata
On July 11, 1899, nine shareholders put their hands to a document establishing a new company and appointed Giovanni Agnelli to serve as Secretary of the Board. Agnelli, a 33-year old officer in the Italian cavalry, who decided to leave the military and follow his great passion – engines, set out to make the automobile an affordable means of conveyance. From the start, his personality and visionary imagination left a permanent imprint on Fabbrica Italiana Automobili Torino, as the Corso Dante Company came to be known. A visionary, Agnelli realized the future potential of the automobile. He believed the car made by his company, which only few could afford at first, would one day enter the mass consumer market both at home and abroad, since the Turin factory started exporting vehicles and competing with other major automotive manufacturers. Its pioneer business encountered, and Fiat przy Corso Dante Fiat Company in Corso Dante Dwie trzecie produkcji szło na eks- port. Liczba pracowników wzrosła do 2500. W tym czasie powstały równie˝ pierwsze autobusy, ci´˝a- rówki i tramwaje z silnikiem ben- zynowym. Taksówki Fiata pojawiły si´ na ulicach Nowego Jorku, Lon- dynu i Pary˝a. Pierwsze kroki w Polsce Pierwsze samochody Fiata trafiły na ziemie polskie w 1906 r. Zasługa w tym przedstawiciela turyƒskiej firmy Hermana Meyera, b´dàcego równie˝ przedstawi- cielem Fiata na Rosj´. 2 lutego 1920 r. kontrakt z tà firmà dał poczàtek spółce Polski Fiat. Kapitał zakładowy wynosił milion polskich marek, turyƒska firma posia- dała w nim 51% udziałów, pozostałe – udziałowiec pol- ski, któremu powierzono prowadzenie spółki. Polska „terra incognita” została odkryta dla samochodu. Przemysł automobilowy zaczàł si´ w Polsce kształto- waç dopiero po odzyskaniu niepodległoÊci w 1918 roku. Rok póêniej zorganizowano wojskowe warsztaty remontowe samochodów, z których w 1921 roku po- wstały Centralne Warsztaty Samochodowe – CWS. W 1922 roku rozpocz´to w nich prace pro- jektowe rodzimego samochodu osobowego CWS T-1. Model, opracowany przez pierwszego polskiego konstruktora Tade- usza Taƒskiego, produkowany był w krótkich seriach przez cztery lata, poczàwszy od 1927 roku. Pierwszy znak firmy Fiat The first Fiat logo 5
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=