Polska droga Fiata

year, Fiat revealed in Turin another version of the model assembled in Tychy. That same year, the plant started production of a new, fifth generation Lancia Ypsilon which premiered at the Frankfurt Auto Show on September 17. The Tychy Plant invested Euro 100 million to launch both models, a sum which does not include another Euro 60 million invested in the Polish suppliers. The new versions brought a fresh incentive to the market: their success boosted the production of FCA cars for several successive years. In 2016, FCA could boast another production record when more than 67 thousand units of the Lancia Ypsilon left the assembly line, followed by the 500 model in 2017 (including both the Fiat and Abarth brands) whose production for the second time in its history exceeded 201 thousand units, or barely two hundred and three units fewer than in the record 2008 year. At the same time, nine years and half a million cars later, Ford Motor Company decided to discontinue 81 modelu 500 (zarówno pod markà Fiat, jak i Abarth), przekroczyła ju˝ po raz drugi w swojej historii wielkoÊç 201 tysi´cy sztuk, czyli zaledwie dwieÊcie trzy sztuki mniej ni˝ w rekordowym 2008 roku. W tym samym czasie Ford Motor Company, po dzie- wi´ciu latach i wyprodukowaniu pół miliona samocho- dów, postanowił zakoƒczyç wytwarzanie modelu Ka. Ostatnie egzemplarze opuÊciły lini´ monta˝owà w Ty- chach w maju 2016 roku. Rok 2018, za sprawà kilku wydarzeƒ, jest dla polskich zakładów FCA czasem szczególnym i wyjàtkowym. 10 maja wyprodukowano w Tychach dwumilionowy model 500. Słynna „pi´çsetka” produkowana jest w tyskiej fa- bryce od 11 lat i cieszy si´ niesłabnàcà popularnoÊcià na wielu rynkach europejskich i Êwiatowych. Od momentu rozpocz´cia jej produkcji samochody z Tychów znalazły odbiorców w 100 krajach Êwiata. Fiat 500 jest liderem w kategorii aut miejskich w Europie z ponad 2 milio- nami sprzedanych egzemplarzy. Fiat 500 Riva

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=