Polska droga Fiata
popyt na rynku europejskim po boomie z 2009 roku wy- raênie zaczàł spadaç. Odbiło si´ to na produkcji w Ty- chach, która w 2013 roku zatrzymała si´ na pozio- mie 295700 egzemplarzy. Był to równie˝ pierwszy rok bez Pandy, którà rok wczeÊniej przestano montowaç po dziesi´ciu latach nieprzerwanych sukcesów i osiàgni´ciu wielkoÊci produkcji 2168491 egzemplarzy. Na kryzys rynku polskie fabryki Fiata odpowiedziały konkretnymi działaniami. W ich efekcie, jako jedne z pierwszych w koncernie, osiàgn´ły poziom Gold w World Class Manufacturing. Obecnie spoÊród 162 zakładów na całym Êwiecie wyró˝nieniem tym mo˝e po- szczyciç si´ zaledwie kilka z nich. W kwietniu 2015 roku, po powstaniu Grupy Fiat Chrysler Automobiles (FCA), polskie spółki zmieniły swojà nazw´ na FCA Poland (produkcja samochodów) i FCA Powertrain Poland (produkcja silników). 4 lipca tego samego roku w Turynie zaprezentowano kolejnà odsłon´ modelu produkowanego w Tychach. W tym samym czasie rozpocz´to tak˝e produkcj´ nowej, pià- tej generacji Lancii Ypsilon, która swojà premier´ miała 17 wrzeÊnia 2015 r. na Salonie Samochodowym we Frankfurcie. Na uruchomienie obu modeli w tyskiej fabryce przeznaczono 100 milionów euro, do których nale˝y dodaç 60 mln euro zainwestowanych u polskich dostawców. Nowe wersje wniosły na rynek nowy impuls. Dzi´ki ich sukcesowi wzrosła w kolejnych latach produkcja sa- mochodów marek FCA. W 2016 roku z linii monta˝o- wej zakładu FCA zjechała rekordowa liczba Lancii Yp- silon (ponad 67 tys. szt.), a w 2017 roku produkcja 80 The Polish Road of Fiat – Continued Following the success of Fiat 500, launches of successive new versions accelerated: first came the Abarth 500 (in 2008), then cabrio Fiat 500C (in 2009), followed by Abarth 500C (in 2010) as well as numerous other special and limited versions, such as Abarth 695 Tributo Ferrari, Fiat 500 by Diesel, Fiat 500 by Gucci, etc. In May 2010, thirteen years after the production launch, the company decided to discontinue the Fiat 600: the entire production of the model, initially named Fiat Seicento, reached 1,328,973 units. At the end of 2010, the plant was entrusted with the production of the Lancia Ypsilon, but the worldwide economic downturn caused the European demand to shrink visibly compared to the 2009 boom. The slowdown adversely impacted the size of the Tychy Plant production to such a degree that in 2013 it dropped to barely 295,700 cars. The year 2013 also proved remarkable by the absence of the Panda whose production came to an end after a ten-year successful run which resulted in a total of 2,168,491 cars. The Polish Fiat plants responded to the market crisis by taking some specific action and as a result, they won the World Class Manufacturing Gold Level, some of the first plants in the Group to do so. Currently, only a handful out of 162 plants around the world can boast the distinction. In April 2015, following the establishment of the Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Group, the Polish companies changed their name to FCA Poland (cars) and FCA Powertrain Poland (engines). On July 4th of the same Gold Level World Class Manufacturing Lancia Ypsilon Platinum
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=