Polska droga Fiata
WCM Brings about a Breakthrough With a view to standardize procedures in all the Group companies, Fiat management resolved to implement World Class Manufacturing in 2006, or an integrated business management methodology based on the best world standards of occupational safety, environmental protection, maintenance, logistics, and quality. World Class Manufacturing encompasses traditional management models already well-known to the company, i. e. Total Quality Control, Total Productive Maintenance, Total Industrial Engineering, Just-in-Time, and Lean Manufacturing. Furthermore, by integrating them all into one model, WCM adds an economic aspect to measure and evaluate every problem, regardless of its nature. Consisting of ten managerial and ten technical pillars, the system takes the plant through three levels (Bronze, Silver, Gold) before the plant can reach the highest World Class Level. The objective of all such efforts is continuous improvement of production performance and gradual waste reduction while maintaining top product quality and maximum flexibility in responding to customer expectations. The goal may be attained only through involvement and motivation of all the company personnel and management. Today, based on certain objective measurements, the Tychy and Bielsko-Biała plants are at the forefront of industry leaders in Europe. i ocenia ka˝dy problem niezale˝nie od jego natury. Sys- tem, opierajàcy si´ na podziale działaƒ przemysłowych na dziesi´ç filarów zarzàdzania i tyle˝ samo filarów tech- nicznych, przewiduje kwalifikowanie poszczególnych zakładów na trzech poziomach poÊrednich (Bràz, Sre- bro, Złoto), zanim fabryka osiàgnie ostateczny poziom World Class Level. Celem wszystkich działaƒ jest ciàgła poprawa wyni- ków produkcji i stopniowa redukcja strat, przy jedno- czesnej gwarancji wysokiej jakoÊci wyrobu i maksymal- nej elastycznoÊci odpowiadajàcych oczekiwaniom klienta. Osiàgnàç ten cel mo˝na jedynie poprzez zaan- ga˝owanie i motywacj´ wszystkich pracowników i ma- nagerów firmy. Dzisiaj, na podstawie obiektywnych po- miarów, fabryki w Tychach i Bielsku-Białej uznawane sà za jedne z najlepszych w Europie. Nowa Polska Droga Fiata Po sukcesie Fiata 500 uruchomienia nowych wersji nabrały tempa: najpierw pojawił si´ Abarth 500 (w 2008 roku), nast´pnie cabrio Fiat 500C (2009), póêniej Abarth 500C (2010). Do produkcji wprowadzono tak˝e liczne wersje specjalne oraz limitowane, jak na przykład Abarth 695 Tributo Ferrari, Fiat 500 by Diesel, Fiat 500 by Gucci itd. Wmaju 2010 r., po trzynastu latach od uruchomienia, podj´to decyzj´ o zakoƒczeniu produkcji Fiata 600. Model, wyst´pujàcy poczàtkowo pod nazwà Fiat Sei- cento, wyprodukowany został w liczbie 1328973 sztuk. Pod koniec roku zakładowi powierzono produkcj´ Lan- cii Ypsilon, ale Êwiatowy kryzys gospodarczy sprawił, ˝e 79
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=