Polska droga Fiata
award, and in 2006 became an EEA finalist (EFQM Excellence Award) in what is widely considered the most prestigious quality competition in Europe. One Plant, Two “Cars of the Year” For the Polish plants of the Fiat Group the decision to assign the Fiat Panda production to the Tychy Plant represented a major breakthrough. The new Fiat Panda, which had required Euro 570 million to be invested in new production, debuted in the market at the end of 2003, and went on to win the title of the Car of the Year just a year later, truly a new Europe-wide success. Furthermore, there were capital outlays in Bielsko-Biala of Euro 400 million to launch the production of the Multijet 1.3 turbo diesel engines. The Panda equipped with the new engine had now become a 100 percent Polish product. No other car maker came close to the extent of Fiat's investment in this country. More than 90 percent of the production was sold for export due to the moderate size of the Polish domestic market. The success of the new model also meant a great success for the Polish industry: 80 percent of all the subassemblies and components were made in Poland and accounted for over 2.5 percent of the entire value of Polish exports revenue from selling finished cars abroad. Quite a few years have passed now yet the Fiat Panda continues enjoying great popularity among the customers worldwide. In time, the basic model had expanded to include ever more attractive versions: from the Panda 4x4 and Panda Cross with an integral drive to a 1.3 Multijet engine version to a sports W 2007 roku ruszyła produkcja nowego Fiata 500, który oficjalnie zaprezentowano w Turynie 4 lipca, do- kładnie pi´çdziesiàt lat po debiucie jego słynnego po- przednika. Rok póêniej model ten, jako drugi samochód produkowany przez Fiat Auto Poland, zdobył tytuł Car of the Year. ˚aden zakład w Europie nie produkował do tej pory jednoczeÊnie dwóch „samochodów roku”. W 2008 roku, na podstawie umowy o współpracy po- mi´dzy sektorem samochodowym Grupy Fiat a Ford Motor Company, w tyskim zakładzie rozpocz´to tak˝e produkcj´ nast´pcy Forda Ka. W celu uruchomienia nowych modeli zakład rozbu- dowano i zmodernizowano za sprawà inwestycji wyno- szàcych 300 mln euro. Prace obejmowały wszystkie obszary fabryki. Spawalnia została powi´kszona i wypo- sa˝ona w nowe, zrobotyzowane linie – ka˝de stanowi- sko spawalnicze zaopatrzono w kontrol´ optoelektro- nicznà, która dokonuje pomiarów bezdotykowych 100% nadwozi przy pomocy wiàzki optycznej. Monta˝ zyskał nowà hal´ produkcyjnà o powierzchni 30 tysi´cy m², gdzie zainstalowano dwie nowe linie. Zbudowano nowà lakierni´ o przepustowoÊci ponad 720 nadwozi dzien- nie, która wzrosła nast´pnie do 920. Nowa jednostka produkcyjna dołàczyła do istniejàcej ju˝ od 1992 roku lakierni, która została tak˝e rozbudowana. W sumie liczba robotów w fabryce wzrosła z 400 do 950 sztuk. Po siedemnastu latach od nabycia FSM-u, koncern Fiat podwoił wielkoÊç tyskiego zakładu i potroił jego moce produkcyjne, wyprzedzajàc najbardziej Êmiałe prognozy in˝ynierów projektujàcych fabryk´ na po- czàtku lat siedemdziesiàtych. 77 Fiat 500 Mirror
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=