Polska droga Fiata
Kawaleryjska fantazja na Corso Dante Kiedy w ostatnim roku ubiegłego stulecia wyprodu- kowano w Turynie pierwszy samochód, nikt nie przy- puszczał, ˝e mały zakład rzemieÊlniczy przy Corso Dante stanie si´ zalà˝kiem wielkiej pot´gi przemysło- wej. Raz jeszcze dawna stolica Piemontu miała jedno- czyç Włochy, wskazujàc jednoczeÊnie kierunek prze- mysłowej ekspansji. Tym razem chodziło o samochód. 11 lipca 1899 roku dziewi´ciu udziałowców podpisa- ło akt zało˝ycielski firmy. Sekretarzem zarzàdu nowo powstałej spółki został 33-letni Giovanni Agnelli, ofi- cer włoskiej kawalerii, który zdecydował si´ porzuciç słu˝b´ wojskowà, aby poÊwi´ciç si´ swej wielkiej pasji – silnikom. Postanowił uczyniç z samochodu Êrodek lo- komocji dost´pny dla wszystkich. Swà silnà osobowo- Êcià i kawaleryjskà fantazjà od samego poczàtku na- znaczył Fabbrica Italiana Automobili Torino – takà bowiem nazw´ przyj´ła firma przy Corso Dante. Agnelli był wizjonerem, który zdawał sobie spraw´, czym stanie si´ samochód w przyszłoÊci. Wierzył, ˝e do- st´pny poczàtkowo tylko nielicznym produkt jego fabry- ki zdob´dzie masowego klienta. Zarówno na rynku wło- skim, jak i w innych krajach, gdzie turyƒska fabryka zacz´ła sprzedawaç swoje auta, konkurujàc z innymi po- tentatami przemysłu samochodowego. Pionierska dzia- łalnoÊç natrafiała na przeszkody, gdy˝ były to pierwsze kroki na obszarze „nieznanym”. Mimo pi´trzàcych si´ problemów, w pierwszym roku przez bram´ fabryki przy Corso Dante wyjechało osiem samochodów – le- gendarnych ju˝ 3½HP. W 1906 r. liczba ta urosła do ponad tysiàca aut z silnikami o mocy od 8 do 110 KM. Where Cavalry Eagles Dare… in Corso Dante When the first car was assembled in Turin in the final year of the nineteenth century, nobody expected that a small workshop in Corso Dante would one day grow to become a major industrial giant. Once again, Italy rallied around the former capital of Piemonte which was blazing a new trail for industrial growth, only this time the goal was the automobile. 4 Giovanni Agnelli Podpisanie aktu założycielskiego F.I.A.T. Signing the F.I.A.T. foundation charter 3½ HP – Pierwszy FIAT w historii 3½ HP – First FIAT in history
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=