Polska droga Fiata

intensive training (altogether 83 thousand coursework hours between 1993 and 1996), but – primarily – the time for restructuring. At the time, no one in Europe had yet come up with standard quality management models that would resemble contemporary solutions. Motivated by surprisingly good results obtained in the countries of the Far East, as well as stiff market competition, European manufacturers had been looking for methods that could compete with the Japanese factory model. In those days, ISO (International Standard Organization) quality standards had been gaining popular recognition in Europe and had succeeded in defining the groundwork of modern quality: customer oriented approach, employee commitment, leadership, teamwork, process approach, result measurability, and continuous improvement. For the Polish factory, which had just survived some trying times and a backward system that promoted quantity over quality, it was an ideal 75 w Europie certyfikat ten został przyznany przez RWTÜV całemu przedsi´biorstwu samochodowemu, z uwzgl´dnieniem integralnego systemu – od projektowania po obsług´ posprzeda˝nà wyrobów. Fiat Auto Poland był wtedy pierwszà spółkà w koncernie Fiata, która uzyskała certyfikat ISO. Wprowadzenie certyfikowanych systemów jakoÊci doprowadziło do uzyskania w 2002 roku Certyfikatu Zintegrowanego Systemu Zarzàdzania JakoÊcià, Êrodowiskiem oraz Bezpieczeƒstwem i Higienà Pracy. Wkrótce firma przystàpiła do udziału w krajowych konkursach jakoÊci (Polskà Nagrod´ JakoÊci zdobyła ju˝ za pierwszym podejÊciem w 2004 r.) i mi´dzynarodowych (EFQM – European Foundation for Quality Management). Wysiłek przyniósł rezultaty. Niewiele ponad rok od podj´cia decyzji o wdro˝eniu systemu EFQM, tyski zakład uzyskał wyró˝nienie „Recognised for Excellence 2005”, a w 2006 r. znalazł si´ w gronie finalistów EFQM Excellence Award, najbardziej presti˝owego konkursu jakoÊci w Europie. Jeden zakład, dwa „samochody roku” Dla polskich fabryk Grupy Fiat decyzja o ulokowa- niu produkcji Fiata Pandy w Tychach była prawdziwym przełomem. Nowa Panda, w której produkcj´ zainwe- stowano 570 mln euro, pojawiła si´ na rynku pod ko- niec 2003 r. – rok póêniej została Samochodem Roku, co było sukcesem na skal´ europejskà. Nakłady kapi- tałowe – wielkoÊci 400 milionów euro – realizowano tak˝e w Bielsku-Białej, gdzie rozpocz´ła si´ produkcja

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=