Polska droga Fiata

W Europie nie wypracowano wtedy jeszcze tak stan- dardowych, jak dzisiaj, modeli zarzàdzania jakoÊcià. Producenci europejscy, motywowani zaskakujàco wy- sokimi wynikami osiàganymi w krajach dalekowschod- nich i ostrà konkurencjà na rynkach, poszukiwali metod, które byłyby odpowiedzià na japoƒski model fa- bryki. Były to czasy, kiedy w Europie spopularyzowano mi´dzynarodowe normy jakoÊciowe ISO (International Standard Organization), których zasługà było wyod- r´bnienie filarów współczeÊnie rozumianej jakoÊci: zo- rientowanie na klienta, zaanga˝owanie pracowników, leadership, praca w grupie, podejÊcie procesowe, mie- rzalnoÊç osiàganych wyników i ciàgła poprawa. Dla polskiej fabryki, która wyszła z trudnego okresu i sys- temu, gdzie premiowano raczej iloÊç a nie jakoÊç, po- jawiła si´ idealna okazja, by pokazaç si´ jako najmłod- szy członek rodziny w Grupie Fiat ze swoimi mo˝liwoÊciami i gotowoÊcià do pracy. Od 1995 roku zakłady skoncentrowały si´ na wdro˝eniu nowej metodologii zwanej wtedy Efektywnà Fabrykà, opracowanej według włoskiego modelu fabryki zintegrowanej, którà Fiat wprowadził we wszystkich swoich zakładach. Nastàpiło przejÊcie do systemu pracy opartego na autocertyfikacji pracowników linii i prewencyjnego utrzymania instalacji i maszyn (Total Productive Maintenance). W wyniku tych działaƒ we wrzeÊniu 1996 roku Fiat Auto Poland otrzymał Certyfikat Zapewnienia JakoÊci na zgodnoÊç z normà ISO 9001, przyznany przez TÜV CERT oddział RWTÜV, Polskie Centrum Badaƒ i Certyfikacji oraz IQ Net. Po raz pierwszy Seicento model, fell in 2002 to below 159 thousand cars. Without a new model or new investment projects and without another quality leap combined with new technology, the plant would not be able to survive. The Fiat Group faced difficult times with the passing away of Giovanni Agnelli in early 2003, soon to be followed the next year by his brother Umberto, a period of major financial and economic problems. Despite such adverse events, Fiat Auto Poland persisted in optimizing its production and raising the quality of its products, and thus joining the ranks of the best Fiat Auto Group plants worldwide. The high quality and efficiency of the plant combined with substantial production cost reduction convinced the management in Turin that they should locate the production of a new Fiat Panda car in Tychy, thus laying the groundwork for a major breakthrough in the Polish plant’s history. A Great Leap in Quality Early after Fiat took over the FSM organization, every fifth Cinquecento leaving the plant required some minor adjustment once it rolled off the assembly line and before it made its way to a dealer showroom. The defects caused the plant a lot of headaches, both logistical and organizational, that generated additional costs as well as waste of time and money. The situation required the company to develop its own “company culture”, popularize it among all the staff, and create an appropriate “technical environment” conducive to the idea of continuous improvement. And thus began a period of 74 Zdobycie Polskiej Nagrody Jakości FAP wins the Polish Quality Award

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=