Polska droga Fiata
In 2000, and exactly on September 22, the Fiat 126 era came to an end in Fiat Auto Poland. Production of the model which gave rise to mass car transportation in Poland in the 70’s and 80’s had lasted for an uninterrupted period of 27 years. In all, 3,318,674 units were made, of which 1,152,325 in Bielsko-Biała and 2,166,349 in Tychy. Once the last “Baby” Fiat rolled off the assembly line, Fiat Auto Poland resolved to assemble cars at the Tychy Plant exclusively since it did not make much sense operating the car plant for small production volumes. Thus, the assembly of Fiat Siena and Uno cars was soon moved to Tychy (where their production continued until 2002) together with the Palio Weekend (discontinued in 2004). The existing production of Fiat Auto Poland engines, initially (until 2010) in a newly set up joint venture with General Motors, was further expanded. From Crisis to Panda Success First symptoms of the car market weakening appeared in 2000, after a period of unprecedented boom. From record high sales of more than 600,000 new cars sold in 1999, the demand dropped to barely 300,000 units in 2002. Despite a booming economy, the new car market reverted to levels of 14 years ago, undoubtedly hampered by unstable and frequently changing VAT and excise tax regulations, but primarily thwarted by mass importation of used cars. Following the record high 1999, production at the Tychy Plant, essentially based on the Fiat Fiacie Seicento, zeszła poni˝ej 159 tysi´cy egzempla- rzy w 2002 r. Bez nowego modelu i nowych inwesty- cji, bez kolejnego skoku jakoÊciowego i zaplecza tech- nologicznego, zakład mógłby nie przetrwaç. To był trudny okres w historii Grupy Fiat, zwiàzany ze Êmier- cià na poczàtku 2003 roku Giovanniego Agnelliego, a w kolejnym roku jego brata Umberta, okres powa˝- nych problemów finansowych i ekonomicznych. Pomimo niesprzyjajàcej sytuacji Fiat Auto Poland optymalizował produkcj´ i poprawiał jakoÊç swoich wyrobów, co zapewniło mu pozycj´ jednego z najlep- szych zakładów Grupy Fiat Auto na Êwiecie. Osià- gni´cie wysokiego poziomu jakoÊci i wydajnoÊci, przy jednoczesnej redukcji kosztów produkcji, przekonało dyrekcj´ generalnà w Turynie do powierzenia polskiej fabryce produkcji nowego Fiata Pandy, co miało si´ staç przełomem w historii firmy. Wielki skok jakościowy W pierwszych latach po przej´ciu FSM-u co piàte Ci- nquecento opuszczajàce fabryk´, zanim pojawiło si´ w salonach sprzeda˝y, wymagało interwencji poza linià monta˝owà. Tego typu usterki sprawiały mnóstwo pro- blemów, m. in. logistycznych i organizacyjnych, które generowały strat´ czasu i pieni´dzy. Firma musiała wi´c wykształciç własnà „kultur´ przedsi´biorstwa”, rozpo- wszechniç jà wÊród pracowników i wytworzyç odpo- wiedni „klimat techniczny”, sprzyjajàcy ciàgłej popra- wie. Był to wi´c okres intensywnych szkoleƒ (83 tys. godzin szkoleniowych w latach 1993-1996) i przede wszystkim reorganizacji. 73 Fiat Seicento
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=