Polska droga Fiata
W 2000 roku, dokładnie 22 wrzeÊnia, zakoƒczyła si´ w Fiat Auto Poland historia Fiata 126. Model, który w latach 70. i 80. zmotoryzował Polsk´, produkowano nieprzerwanie przez 27 lat. Ogółem powstało 3 318 674 egzemplarzy, z tego 1 152 325 w Bielsku- Białej i 2 166 349 w Tychach. Wraz z zejÊciem z linii ostatniego „malucha” w Fiat Auto Poland podj´to decyzj´ o montowaniu samo- chodów wyłàcznie w Tychach. Nie miało bowiem eko- nomicznego uzasadnienia utrzymywanie zakładu ka- roserii do produkcji na małà skal´. Dlatego wkrótce do Tych przeniesiono monta˝ Fiata Siena i Uno (wy- twarzanych do 2002 r.) oraz Palio Weekend (do roku 2004). W Bielsku-Białej rozwini´to istniejàcà produkcj´ silników Fiata Auto Poland, poczàtkowo (do 2010 r.) w utworzonej spółce joint ventures z Ge- neral Motors. Od kryzysu do sukcesu Fiata Panda W roku 2000, po okresie ogromnego o˝ywienia na polskim rynku motoryzacyjnym, zacz´ły pojawiaç si´ pierwsze symptomy osłabienia. Popyt z rekordowego poziomu ponad 600 tys. sprzedanych w 1999 roku sa- mochodów spadł do 300 tys. w roku 2002. Pomimo rozwijajàcej si´ w tym czasie polskiej gospodarki po- ziom rynku motoryzacyjnego powrócił do sytuacji sprzed 14 lat. Przyczynił si´ do tego niewàtpliwie brak stabilizacji w przepisach o podatku VAT oraz masowy import u˝ywanych samochodów. Po rekordowym 1999 roku produkcja samocho- dów w Tychach, oparta właÊciwie wyłàcznie na 72 choices. With a marketing slogan reading “Better market means more choices, and more choices mean better market”, Fiat laid down its objectives which were now compatible with a new approach to the future of the country. To this end, Fiat launched comprehensive efforts in all areas: total quality, sales network, and the so-called product image. Adding new models to its product range, like the Punto and larger cars like the Croma or Tempra, clearly demonstrated to the Polish customers that Fiat Auto did not just mean small-engine cars only anymore. In June 1997, the Car Plant in Bielsko-Biała launched the production of a “world car” – the Fiat Siena, followed a few months later by another world car – the Fiat Palio Weekend made by Fiat Auto Poland. 1999 will go down as a record year with 344,000 cars, including the Punto, Bravo/Brava, Marea, and Ducato, all made using industrial assembly methods. As a sole importer, within the so-called quota system, Fiat Auto Poland also imported other cars made by the Fiat Group: the Lancia and Alfa Romeo. Production of the Fiat Cinquecento at the Tychy Plant came to a close in 1998 (altogether 1,164,525 units were made, of which 863,000 were sold for export). But already in the spring of the same year, a successor to the “500 car” left the plant. The Seicento quickly rose to the position of an incontestable sales leader in the Polish market and an export hit as well. The launch of the Seicento production cost $200 million, mostly spent on upgrading the press section, the welding shop, and the paint shop. Ostatni 126 „Maluch Happy End” The last 126 “Happy End Baby”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=