Polska droga Fiata
in Italy. The company decided to integrate its basic production in two locations, Bielsko-Biała and Tychy, and get rid of the remaining production plants. Gradually, auxiliary operations were outsourced to third-party specialized contractors (both within and outside the Fiat Group) and the company focused all efforts and attention on its core business, that is making cars. The sustained outsourcing effort lasting from 1993 to 2002 combined with continuous production improvement efforts resulted in a considerable increase in productivity whereby the number of cars per employee rose from 16.3 in 1993, to 45 in 2002, and up to 91 in 2010. Different Times, Different Expectations For the first three years, Fiat Auto Poland manufactured the two smallest cars in Poland, namely the Fiat 126p and the Cinquecento. The year 1994 introduced another small car – the Fiat Uno. The basic assembly quickly blossomed into a full technological cycle and in 1995 the company celebrated when the last of the first 500,000 Cinquecento units left the Assembly Plant in Tychy. Two years later, in May, the number reached 1,000,000 units. The production growth and changing market shares of the models had always been accompanied by an evolution of the car models. As the financial situation of car buyers improved, their expectations and requirements changed, too, until finally the company had to adjust its marketing policy and offer the customers a wider range of boru. „Wi´cej rynku, to wi´kszy wybór – wi´kszy wybór, to wi´cej rynku” – pod takim hasłem marketin- gowym Fiat okreÊlił swoje cele w zmieniajàcej si´ sytu- acji rynkowej, wynikajàcej z nowoczesnego myÊlenia o rozwoju kraju. Dla osiàgni´cia tego celu prowadzono działania we wszystkich dziedzinach: jakoÊci totalnej, sieci sprzeda˝y i tzw. wizerunku wyrobu. Wprowadzenie do sprzeda˝y nowych modeli, takich jak Punto oraz samochodów wy˝szej klasy, jak Croma czy Tempra, udowodniło polskim klientom, ˝e Fiat Auto to nie tylko samochody małolitra˝owe. W czerwcu 1997 roku w Zakładzie Karoserii w Bielsku-Białej rozpocz´to produkcj´ world car – Êwiatowego samochodu, Fiata Siena. Kilka miesi´cy póêniej w Fiat Auto Poland poja- wił si´ kolejny world car – Fiat Palio Weekend. Rekor- dowy pod wzgl´dem produkcji był rok 1999, w którym wyprodukowano 344 tys. aut. Znalazły si´ wÊród nich Punto, Bravo/Brava, Marea i Ducato – produkowane metodà monta˝u przemysłowego. Jako wyłàczny im- porter w ramach tzw. kontyngentu, Fiat Auto Poland sprowadzał do Polski równie˝ inne, produkowane przez Grup´, samochody – Lancie i Alfy Romeo. W 1998 r. zakoƒczyła si´ w Tychach produkcja Cin- quecento (łàcznie 1164 525 sztuk, z czego 863 tys. na eksport). Wiosnà tego samego roku z linii produkcyj- nych zjechał nast´pca „pi´çsetki” – Fiat Seicento, który szybko stał si´ niekwestionowanym liderem w sprze- da˝y na rynku polskim i przebojem eksportowym. Na uruchomienie produkcji Seicento przeznaczono 200 milionów dolarów, w głównej mierze na modernizacj´ tłoczni, spawalni i lakierni. 71
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=