Polska droga Fiata

dy produkcyjne zostały wydzielone na zewnàtrz. Stop- niowo te˝ spółka zacz´ła powierzaç swojà dotychczaso- wà działalnoÊç pomocniczà specjalistycznym firmom zewn´trznym (w Grupie Fiat, jak i poza nià), i coraz bardziej koncentrowaç si´ na swoim „core business”, czyli produkcji samochodów. Proces „outsourcingu”, trwajàcy nieprzerwanie od 1993 roku do 2002, przy- czynił si´ – wraz z ciàgłà racjonalizacjà produkcji – do zwi´kszenia jej poziomu z 16,3 samochodów na jed- nego pracownika w 1993 r., do 45 w roku 2000 i 91 w roku 2010. Inne czasy, inne oczekiwania Przez pierwsze trzy lata Fiat Auto Poland produkował dwa modele najmniejszych w Polsce samochodów – Fiata 126p i Cinquecento. W 1994 roku zacz´to mon- towaç inny samochód – Fiata Uno. Monta˝ szybko przekształcił si´ w pełny cykl technologiczny. W 1995 roku z linii Zakładu Karoserii w Tychach zeszło 500-ty- si´czne Cinquecento, dwa lata póêniej, w maju – mi- lionowe. Wzrostowi produkcji i zmianom proporcji ryn- kowych asortymentu pojazdów od poczàtku istnienia firmy towarzyszyła ewolucja w zakresie modeli samo- chodów. Wmiar´ poprawiania si´ sytuacji ma- terialnej Polaków rosły ich wymagania. Fakt ten doprowadził do zwrotu w polityce han- dlowej przedsi´bior- stwa, które postano- wiło stworzyç klientom wi´ksze mo˝liwoÊci wy- Moreover, thanks to new technologies available to everybody, an integrated plant guaranteed that specialized knowledge and functional responsibility were no more locked up in offices or kept separate from the production line. A technical team became a basic cell of the new organizational structure, holding all the tools and competences necessary to identify any potential changes or looming problems and to apply preventive measures to the process. After the arrival of the Punto (1993), or the breakthrough car, subsequent new models became the product of a new industrial philosophy adopted by the Group which the Polish Fiat plants, freshly out of their central planning cocoon of the FSM era, promptly learned to transplant into their own backyards; and not just transplant but show breathtaking results. The path leading to long awaited advanced opportunities seemed to emerge out of the ruins of the Berlin Wall and it would be unthinkable to waste such a chance. Integrated Management Systems and Outsourcing The company badly needed an efficient management system to assure rapid flow of information, products, and financial resources in a very complex organization which included over 290 domestic and foreign suppliers and whose sales network numbered more than 80 independent entities. In 1993, Fiat Auto Poland started a process which was to transform the company into an integrated organization based on a model commonly encountered 70

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=