Polska droga Fiata
were sourced from Polish suppliers; by 1998, Polish companies accounted for approximately 75 percent of the total supplier pool. Fiat Auto Poland’s unique history could not compare to anything transpiring in Poland or even in Central and Eastern Europe. In this country, Fiat’s contribution undeniably lies in spreading a new industrial culture, in attracting leaders in other branches of industry, and in an influx of the latest technology. By implementing and adjusting its operating methods to the Polish industrial environment, Fiat Auto upgraded the Polish production, quality, and organizational standards until they became uniform throughout all the plants of the corporation and acceptable internationally. New Organizational Model The automation of the plants which began in the 80’s proved unsuccessful to counter the ever-growing requirements of an evolving market. Apart from robots, the Company needed a new, “intelligent” and flexible model of a plant capable of quick response to the changing demand. And thus, a concept of an integrated plant came to replace the old Taylor structure of mass production that had been around since the 90’s. The new organizational structure called for suppliers to operate physically within the plant as an integral part of the production system: not only as a sine qua non of the “just in time” strategy but also the only way to assure maximum coordination among all the production cycle participants. Common criteria, methods and procedures rank high among fundamental requirements to assure high quality products. 69 od linii produkcyjnej. Podstawowà komórkà nowego modelu organizacyjnego jest zespół technologiczny, który jest w posiadaniu narz´dzi i kompetencji potrzeb- nych do rozpoznania ewentualnych tendencji do zmian lub pogorszenia sytuacji oraz do interweniowania pre- wencyjnego w proces. Wraz z nadejÊciem Punto (1993), czyli samochodu przełomu, nowe produkowane modele sà wynikiem no- wej filozofii przemysłowej Grupy. Filozofii, którà pol- skie zakłady Fiata, które dopiero co wyszły ze struktu- ry zarzàdzania scentralizowanego okresu FSM-u, szybko nauczyły si´ stosowaç na własnym podwórku, odnoszàc przy tym zaskakujàce rezultaty. Tak długo oczekiwana Êcie˝ka rozwoju w kierunku nowoczesno- Êci była jak gdyby nast´pstwem upadku muru berliƒ- skiego, dlatego nie mo˝na było nawet pomyÊleç, by móc to zaprzepaÊciç. Przedsiębiorstwo sieciowe Dla sprawnego zarzàdzania skomplikowanym przed- si´biorstwem, skupiajàcym ponad 290 dostawców kra- jowych i zagranicznych, oraz dysponujàcym siecià sprzeda˝y składajàcà si´ z ponad 80 niezale˝nych pod- miotów gospodarczych, firma musiała stworzyç sieç powiàzaƒ, zapewniajàcych sprawny przepływ informa- cji, produktów oraz Êrodków finansowych. W 1993 roku rozpoczàł si´ zatem proces przekształ- cania Fiat Auto Poland w przedsi´biorstwo sieciowe we- dług modelu stosowanego we Włoszech. Firma skon- centrowała swoje wysiłki na zespoleniu podstawowej produkcji w Bielsku-Białej i Tychach. Pozostałe zakła- Fiat Uno na linii montażowej Fiat Uno on the assembly line
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=