Polska droga Fiata

przemysłowej, spowodował napływ do Polski najnowo- czeÊniejszych technologii i przyciàgnàł czołowe firmy Êwiatowe wielu bran˝. Przej´cie i dostosowanie systemu pracy Fiat Auto do polskich uwarunkowaƒ gospodar- czych gwarantowało w naszym kraju standardy pro- dukcyjne, jakoÊciowe i organizacyjne cenione na are- nie mi´dzynarodowej i wspólne dla wszystkich zakładów koncernu. Nowy model organizacyjny Automatyzacja zakładów, jakà zainicjowano w la- tach 80., nie zdołała przeciwstawiç si´ coraz wi´kszym wymogom zmieniajàcego si´ rynku. Oprócz robotów pojawiła si´ jeszcze potrzeba utworzenia „inteligent- nej”, elastycznej, szybko reagujàcej na zmieniajàce si´ warunki popytu fabryki. Stara taylorowska struktura produkcji masowej funkcjonujàca od lat 90. została wi´c zastàpiona koncepcjà fabryki zintegrowanej. W nowym modelu organizacyjnym dostawcy znajdujà si´ fizycznie w obr´bie zakładu i stanowià cz´Êç inte- gralnà systemu produkcyjnego. Jest to nieodzowny wa- runek strategii „just in time”, ale równie˝ jedyny spo- sób na zagwarantowanie maksimum spójnoÊci w działaniach wszystkich aktorów całego cyklu produk- cyjnego. SpójnoÊç kryteriów, metod i procedur to bo- wiem jeden z podstawowych wymogów zagwarantowa- nia odpowiedniej jakoÊci wyrobu. Poza tym dzi´ki nowym, bardziej dost´pnym dla ka˝- dego, technologiom w fabryce zintegrowanej wiedza specjalistyczna i odpowiedzialnoÊç funkcjonalna nie sà ju˝ zamkni´te w biurach czy oddzielone The restructuring process lasted three years bringing in new management and work methods. New work ethics began evolving and system efficiency factors, such as capacity utilization, product quality and delivery, testified to the progress achieved. The company made efforts to integrate with the local economy and culture. The public opinion perceived the arrival of a major western company primarily in terms of FSM’s survival. Undoubtedly, preserving thousands of jobs constituted the most positive result of Fiat’s investment in Poland, but we would be making a serious mistake if we did not list other significant effects of the fact. A large international corporation with growing production both for the domestic market and for exports contributed to improving the country’s balance of payments. Moreover, Fiat initiated the process of innovation and modernization, encouraged competition, and expected suppliers to follow its example. From the beginning, Fiat promoted the idea of establishing new joint ventures with Italian suppliers and the most promising Polish companies as partners with a view of bringing the necessary know-how directly to the country in order to secure future development of those sectors of industry. Back in 1993 when Fiat Auto Poland first started its operations, only about 55 percent of total components and subassemblies 68 Fiat Punto

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=