Polska droga Fiata

przedsi´biorstwa, wprowadzajàc jednoczeÊnie nowe me- tody pracy i zarzàdzania. Stopniowo zacz´ła kształto- waç si´ nowa etyka zawodowa. Post´p widoczny był tak- ˝e poprzez wskaêniki sprawnoÊci systemu, jak efektywnoÊç, jakoÊç wyrobów i dostaw. W tym okresie Êwiadomie zmierzano do integracji z gospodarkà i lo- kalnà kulturà. Pojawienie si´ du˝ej firmy zachodniej było postrze- gane przez polskà opini´ publicznà przede wszystkim jako gwarancja przetrwania FSM. OczywiÊcie jednym z najbardziej pozytywnych skutków inwestowania Fia- ta w Polsce było zachowanie wielu tysi´cy miejsc pracy. Bł´dem byłoby jednak poprzestanie na tym. Du˝y kon- cern mi´dzynarodowy, dà˝àc do poszerzania swojej produkcji zarówno na rynek wewn´trzny, jak i na eks- port, wpływał korzystnie na bilans płatniczy kraju. Po- za tym Fiat uruchomił proces innowacji, wzrastała kon- kurencyjnoÊç, rozwijali si´ krajowi dostawcy. Od poczàtku Fiat Auto Poland zach´cał do tworzenia joint venture mi´dzy najlepszymi dostawcami włoski- mi, a najbardziej obiecujàcymi firmami polskimi. Ce- lem było sprowadzenie bezpoÊrednio do Polski know how niezb´dnego do rozwoju tych sektorów. Kiedy w 1993 roku Fiat Auto Poland rozpoczynał swojà dzia- łalnoÊç, od polskich dostawców kupowano ok. 55% podzespołów. W 1998 roku polskie firmy stanowiły ju˝ ok. 75% wszystkich kooperantów. DoÊwiadczenie Fiat Auto Poland nie miało sobie podobnych zarówno w Polsce, jak w całej Europie Êrod- kowo-Wschodniej. Fiat w Polsce przyczynił si´ niewàtpliwie do rozpowszechnienia nowej kultury and could not comprehend that an organization could grow, export, and meet customer expectations while simultaneously reducing overall costs. Practically, all the areas of production, now subject to free market rules, required changing the way of thinking. Olgierd Andrycz, for many years Technical Manager and CEO of FSM – Tychy as well as the first Pole to manage Fiat’s Cassino plant, remembers the company before its transformation: “For FSM the only thing that counted was quantity; make as many cars as you can. Quality was like a weather forecast – you just hoped everything would work out well.” 67

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=