Polska droga Fiata

SpA, Guglielmo Capr´, w obecnoÊci premier Hanny Suchockiej. Po spełnieniu warunków okreÊlajàcych Da- t´ Zamkni´cia, 15 wrzeÊnia 1993 r. dokonano podwy˝- szenia kapitału akcyjnego, co skutkowało m. in. wnie- sieniem Przedsi´biorstwa Produkcji Samochodów FSM SA przez Skarb Paƒstwa RP do nowej spółki. Za- koƒczono tym samym proces prywatyzacji FSM SA, rozpocz´ty listem intencyjnym z 11 paêdziernika 1991 r. Nowa spółka, z 90% udziałem Fiat Auto SpA, przyj´ła nazw´ Fiat Auto Poland SA. W mi´dzyczasie w Tychach uruchomiono produkcj´ nowego modelu Fiata – Cinquecento. Wprowadzony na rynek w 1991 r., ju˝ po dwóch latach stał si´ najle- piej sprzedajàcym si´ w Polsce modelem Fiata. W 1994 roku, spoÊród 250 tysi´cy wyprodukowanych w Pol- sce aut, dwie trzecie stanowiły Cinquecento, reszt´ Fiaty 126p. Problemy z autonomią Kiedy Fiat Auto przejàł FSM, była ona swojego ro- dzaju konfederacjà 20 niezale˝nych i rozproszonych jednostek, z których ka˝dà zarzàdzano tak, jak nieza- le˝nym przedsi´biorstwem. Razem tworzyły pełne za- plecze potrzebne do stworzenia produktu koƒcowego. Był to skutek decentralizacji, zapoczàtkowanej w całym kraju na poczàtku lat 80., i cz´Êç programu, który miał przynieÊç wi´kszà autonomi´ zarzàdzania w polskim przemyÊle. Te niezale˝ne jednostki, w wielu przypad- kach konkurowały ze sobà, a cz´sto zaopatrywały si´ u tych samych dostawców, z którymi podpisywały osobne umowy. Fiat. It was a watershed moment which opened the floodgates to new development opportunities for the Polish automotive industry and gave Poland access to world markets where the Fiat brand had long been well established. Vigorous negotiations conducted by Fiat Auto SpA with the Polish government ended on May 28, 1992, with signing an Interim Agreement between the State Treasury and FSM SA, represented by Deputy Prime Minister and Finance Minister Andrzej Olechowski, and Fiat Auto SpA, represented by CEO Paolo Cantarella; Prime Minister Jan Olszewski and Chairman Giovanni Agnelli were also among those attending the ceremony. The Agreement laid out in a comprehensive way the rights and obligations of both parties and the manner of setting up three joint stock companies using the assets taken over from FSM, namely Fiat Auto Poland, Teksid Poland, and Magneti Marelli. The new companies were to operate in automotive, metal casting and automotive components sectors. The Interim Agreement outlined the project schedule, including such major milestones as the Start and Closing Dates, and provided for FSM’s actual fair value to be calculated based on its operating results between the Start Date and the Closing Date; the Start Date being contingent on, among others, opening the aforementioned three joint stock companies by the State Treasury and Fiat Auto SpA, a fact which took place on October 16, 1992. Reports certifying that the Start Date conditions had been met were signed in Warsaw by Finance Minister Jerzy Osiatyƒski and Fiat 64 Fiat Cinquecento

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=