Polska droga Fiata
The Company had shown record high debts of roughly $ 900 million. Banks and suppliers threatened instituting bankruptcy proceedings, and most of them would deliver only C.O.D. orders; unfortunately, FSM’s bank accounts were often frozen. Fiat Auto SpA, realizing that without an injection of substantial funds the plant would have to declare bankruptcy, decided to arrange for emergency financing of FSM operations to keep the company running and save thousands of jobs. The Memorandum of Understanding called for setting up a joint stock company using Fiat capital; the new entity would include FSM and some of its sister companies working closely with the automotive industry. Fiat also committed to invest $800 million and expand production capacities. Thus began the largest investment project ever to involve foreign capital and for many years to come no other foreign investor in Poland could match the amount of capital invested by ment przełomowy, który otworzył nowe drogi rozwoju przed polskim przemysłem samochodowym oraz umo˝liwił Polsce dost´p do Êwiatowych rynków, gdzie marka Fiata była obecna. Intensywne negocjacje prowadzone przez Fiat Auto SpA z polskim rzàdem zostały zakoƒczone 28 ma- ja 1992 r. Podpisano Umow´ Definitywnà pomi´dzy Skarbem Paƒstwa i FSM SA, reprezentowanymi przez wicepremiera i ministra finansów Andrzeja Olechow- skiego z jednej strony, a Fiatem Auto SpA, reprezento- wanym przez CEO Paolo Cantarell´ z drugiej. W cza- sie uroczystoÊci obecni byli m. in.: premier Jan Olszewski i prezes Giovanni Agnelli. Umowa regulo- wała kompleksowo prawa i obowiàzki stron oraz spo- sób dochodzenia do zawiàzania trzech spółek akcyj- nych, na bazie przej´tego od FSM-u majàtku: Fiat Auto Poland, Teksid Poland i Magneti Marelli Poland. Spół- ki te miały prowadziç działalnoÊç w sektorach: samo- chodowym, odlewniczym i komponentów samochodo- wych. Umowa Definitywna okreÊlała etapy jej realizacji, głównie tzw. Dat´ Otwarcia i Dat´ Zamkni´cia. Stano- wiła te˝, ˝e rzeczywista wartoÊç majàtku FSM-u zosta- nie ustalona na podstawie danych wynikajàcych z dzia- łalnoÊci przedsi´biorstwa w okresie pomi´dzy Datà Otwarcia a Datà Zamkni´cia. Warunkiem zaistnienia Daty Otwarcia było m. in. zawiàzanie przez Skarb Paƒ- stwa i Fiat Auto SpA trzech ww. spółek akcyjnych. Na- stàpiło to 16 paêdziernika 1992 r. Protokoły stwierdza- jàce Dat´ Otwarcia zostały podpisane w Warszawie przez ministra finansów Jerzego Osiatyƒskiego i Dy- rektora ds. Operacji Mi´dzynarodowych Fiata Auto 63
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=