Polska droga Fiata

In November 1990, the Small Engine Car Plant (FSM) evolved from a state-run enterprise into a joint stock company of which the State Treasury was the sole shareholder. Fiat, having worked with FSM for more than ten years, seized the opportunity declaring an intention to become a majority shareholder. FSM had been making the Fiat 126 cars under a Fiat license for fifteen years and the car had ranked high in Fiat’s product strategy; FSM had skilled labor trained at the Turin plant so the idea to incorporate FSM into the Fiat corporate structure evolved almost naturally. At the other end, the Polish government understood the alternative to privatizing FSM was to continue subsidizing the company. Thus began the pioneering project of privatizing and taking over a state-owned enterprise by a foreign investor, the first privatization of such magnitude in Poland. The first formal document of the project was a “Memorandum of Understanding” signed on October 11, 1991, by the Ministry of Privatization, Fiat Auto SpA, and FSM; the document outlined the intentions of both parties and basic assumptions of the contemplated project. In its resolution No. 131/91 of November 9, 1991, the Council of Ministers gave approval for the Ministry of Privatization to start talks with Fiat. The negotiations proved hard and long and required the involvement of many experts from both sides since FSM had a very complex structure ranging from auto manufacturing to foundries and forging shops to był list intencyjny – „Memorandum of Understanding” – podpisany 11 paêdziernika 1991 r. przez Minister- stwo Przekształceƒ WłasnoÊciowych, Fiat Auto SpA i FSM SA, w którym zawarto intencje stron oraz usta- lono podstawowe zało˝enia transakcji. Rada Ministrów, uchwałà nr 131/91 z 9 listopada 1991 r., udzieliła Mi- nisterstwu Przekształceƒ WłasnoÊciowych zezwolenia na podj´cie rokowaƒ z Fiatem. Negocjacje miały intensywny przebieg i wymagały za- anga˝owania wielu specjalistów z obu stron. Struktura przedsi´biorstwa była bowiem bardzo rozbudowana, poczynajàc od produkcji samochodów, poprzez kuê- ni´, produkcj´ rowerów, na nieruchomoÊciach i tere- nach łowieckich koƒczàc, a poszczególne jego zakłady były zlokalizowane w ró˝nych, nawet odległych od Biel- ska-Białej, miejscowoÊciach. OkreÊlenie wartoÊci przedsi´biorstwa – wa˝ny punkt negocjacji – obie stro- ny zleciły wyspecjalizowanym firmom. Do przeprowa- dzenia niezale˝nego audytu Fiat Auto SpA zatrudnił Price Waterhouse, natomiast rzàd polski – Arthura An- dersena, a na doradców wybrano dwie kancelarie praw- ne: Credit Suisse First Boston oraz Kancelari´ Sołtysiƒ- ski Kawecki & Szl´zak. Straty finansowe FSM były olbrzymie. Strona polska przewidziała sfinansowanie uruchomienia produkcji nowego modelu cz´Êciowo z zysków pochodzàcych ze sprzeda˝y modelu 126p, a cz´Êciowo z dostaw do Fia- ta nowych gotowych samochodów. Podstawà tych pla- nów miała byç stabilna gospodarka charakteryzujàca si´ oficjalnym wysokim kursem waluty, niskim kosztem zu˝ycia energii i robocizny oraz – przede wszystkim – 61

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=