Polska droga Fiata
przednich. Nowy model, któremu wkrótce nadano imi´ Cinquecento, miał byç produkowany ju˝ tylko i wyłàcznie w Polsce. Po raz pierwszy zachodnio-euro- pejski producent samochodowy wybrał jeden z krajów Europy Êrodkowo-Wschodniej do produkcji samocho- du, który miał byç strategicznym modelem w jego ga- mie i był przeznaczony do sprzeda˝y na wszystkich rynkach mi´dzynarodowych. Władze firmy w Turynie usytuowały wi´c Polsk´ w obr´bie swojej struktury produkcyjnej w Europie i na Êwiecie, jako niezaprze- czalne strategiczne centrum przemysłowe. W tym ce- lu w 1988 r. rozpocz´to prace nad rozbudowà zakła- dów w Bielsku-Białej, Skoczowie, Sosnowcu, Tychach i Cz´stochowie. W ciàgu trzech lat w FSM nastàpiły du˝e przeobra˝enia i znacznie zwi´kszono zdolnoÊç produkcyjnà. W zakładzie nr 2 w Tychach stopniowo zacz´to automatyzacj´ procesu tłoczenia, na spawalni i na monta˝u zainstalowano 90 robotów i wózków sa- mojezdnych do transportu detali. Wybudowano no- woczesny wydział lakierni. W czerwcu 1991 r. z linii monta˝owych tyskiego za- kładu zjechał pierwszy Fiat Cinquecento, ale w mi´dzy- czasie w Polsce nastàpiły bezprecedensowe wydarzenia polityczne. least it did for the Italian partner. The new model – soon to be called Cinquecento – was to be made entirely in Poland, marking the first time a West European carmaker chose one of the Central East European countries to manufacture a car destined to become a strategic model in its lineup and to be sold in all the international markets. In doing so, the Turin management placed Poland within its manufacturing structure both in Europe and the world as its veritable strategic manufacturing center. To this end, work on expanding the plants in Bielsko-Biała, Skoczów, Sosnowiec, Tychy, and Cz´stochowa started in 1988. FSM had experienced major changes and greatly increased the production capacity over the course of the next three years. Plant 2 in Tychy started automating their stamping process; the plant acquired 90 robots and self-propelled trucks for moving small parts; and a new, state-of-the-art paint department was erected. By the time the first Fiat Cinquecento rolled off the Tychy assembly line in June 1991, Poland had undergone an unprecedented political transformation. 58 Fiat Cinquecento
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=