Polska droga Fiata

and aerodynamic shape when designing new models. Moreover, stiff competition demanded expansion of car lines to include more versions. The solution would mean co-production of new models and even ranges of various brands, thus giving birth to a novel concept of style – family feeling, typical to Uno and Regata (1983), Croma (1985), Tipo (1988), Tempra (1990) and Cinquecento (1991). The Fiat Panda heralded a new decade already in 1980. In 1986, another prestigious Italian brand joined the Fiat Group – Alfa Romeo. The last license agreement Just like for its predecessor, plans were for the XI-79 model to be manufactured in Poland. Fiat committed to export a large number of cars to Italy and to other West European countries using its own sales network. The only question which remained unresolved was how to secure credits. Italian financiers came up with a creative idea and in September 1987, Poland concluded another agreement with Fiat Auto for a successor to the “Baby” car. At the time, Fiat also suggested another idea to start making engines for the new car in Poland. As a result, production of a 900 cc engine was launched soon. The agreement remained the same, setting forth conditions under which Poland could obtain the license plus the necessary credits to launch the production, export the cars using Fiat’s sales network, arrange technical and sales service, and make in-kind payments for the license. Nevertheless, the agreement differed considerably from previous contracts; at liwa. Co wi´cej, ostra konkurencja determinuje potrze- b´ poszerzenia gamy o wi´kszà liczb´ wersji. Sposo- bem na to jest wspólna produkcja modeli, a nawet gam ró˝nych marek. W ten sposób rodzi si´ pomysł stylu fa- mily feeling, który charakteryzował modele: Uno i Re- gata (1983), Croma (1985), Tipo (1988), Tempra (1990) i Cinquecento (1991). Nowe dziesi´ciolecie za- powiadał wówczas, w 1980 roku, samochód Fiat Pan- da. Natomiast w 1986 r. do Grupy Fiat włàczono ko- lejnà presti˝owà mark´ włoskà – Alfa Romeo. Ostatnia umowa licencyjna Podobnie jak jego poprzednik, X1-79 miał byç pro- dukowany w Polsce. Fiat gwarantował eksport do Włoch, a przez własnà sieç sprzeda˝y – równie˝ do kra- jów Europy Zachodniej. Pozostawało tylko pytanie, jak rozwiàzaç problem kredytowy. Włoscy finansiÊci zna- leêli na to sposób i 9 wrzeÊnia 1987 r. mo˝na było pod- pisaç umow´ z Fiatem Auto na nast´pc´ „malucha”. W tym czasie Fiat wystàpił z nowà inicjatywà. Chodzi- ło o rozpocz´cie w Polsce produkcji silników do nowe- go samochodu. Nast´pstwem było uruchomienie pro- dukcji silnika o pojemnoÊci 900 cm 3 . Umowa pozostała w niezmienionej formie, okreÊla- ła wi´c warunki uzyskania przez stron´ polskà licencji, a tak˝e niezb´dnych po˝yczek na uruchomienie pro- dukcji, wyeksportowanie modelu za poÊrednictwem sieci sprzeda˝y Fiat, zapewnienie obsługi technicznej i handlowej oraz zapłat´ za licencj´ w postaci rekom- pensaty. Niemniej jednak, przynajmniej dla partnera włoskiego, porozumienie to znacznie ró˝niło si´ od po- 57

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=