Polska droga Fiata
Delegacja przywiozła konkretne propozycje: w miejsce 126 uruchamiamy w Bielsku model wi´kszy z przed- nim nap´dem, o nowej sylwetce i silniku pojemno- Êci 700 cm 3 . W tym samym czasie w FSM pracowano intensywnie nad konstrukcjà własnego modelu. Nazy- wał si´ Beskid, ale nie zdobył akceptacji w Turynie. Fiat nie podejmował si´ opracowania technologii dla Beski- da, jak równie˝ udost´pnienia własnej sieci do jego sprzeda˝y. Brał tylko pod uwag´ swój własny model oznakowany jako X1-79. Rozmowy posuwały si´ naprzód, ale szło to powoli. Zasadniczà przyczynà uniemo˝liwiajàcà doprowadzenie ich do koƒca, była kwestia uzyskania włoskiego kredytu na zakup maszyn. Bowiem mimo formalnego zniesienia stanu wojennego, embargo kredytowe nadal trwało. Do fabryk Fiata przybywają roboty Po kryzysie lat 70. gospodarki krajów zachodnich wchodzà w nowà faz´ wzrostu pod znakiem liberali- zmu i konsumpcjonizmu. Włoski design i włoska mo- da odnoszà coraz wi´ksze sukcesy na rynkach mi´dzy- narodowych, a w motoryzacji odczuwana jest coraz ostrzejsza konkurencja wynikajàca z deregulacji. Fiat, zmuszony do ograniczenia kosztów i podwy˝szenia ja- koÊci, inwestuje ogromne sumy w automatyzacj´ swych fabryk. W 1980 roku w zakładach Fiata zainsta- lowanych jest zaledwie 300 robotów. W połowie deka- dy jest ich ju˝ ponad dwa tysiàce. W projektowaniu modeli koƒca lat 80. konieczne jest uwzgl´dnienie masy i profilu aerodynamicznego: priorytetem jest bowiem ograniczenie zu˝ycia pa- of Direzione Attivita Internazionali which handled cooperation with Poland, the delegation submitted very specific proposals: instead of the 126, let’s have the Bielsko plant make a larger front drive model with a new body and a 700 cc engine. In the meantime, FSM had been busy designing its own model called “Beskid”; unfortunately, Turin balked at approving it, dooming the model to oblivion. Fiat refused to undertake the task of developing technology for the Beskid or make their distribution network available for Beskid sales, and insisted instead on its own model called XI-79 for the time being. Talks progressed very slowly, while the main obstacle – obtaining lines of credit to purchase necessary machinery and equipment – remained unresolved because despite martial law formally lifted, credit embargo continued. Robots Invade Fiat Plants Following the 70’s economic slowdown, the economies of western countries began a new phase of growth marked by liberalism and consumerism. Italian design and Italian fashion were triumphantly sweeping international markets off their feet while the auto industry observed ever-stiffer competition resulting from deregulation. Forced to cut costs and improve quality, Fiat invested huge sums of money in automation of its plants. Whereas barely 300 robots worked in Fiat plants in 1980, by the mid 80’s their number grew to more than 2,000. In the late 80’s, the need to reduce fuel consumption forced engineers to focus on the weight 56
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=