Polska droga Fiata
latter was to replace a 1500 cc engine of the Polonez car at a later date) – at the Passenger Car Factory (FSO); a comprehensive retrofitting of the Tarpan truck followed by export sales using Fiat’s distribution network – at the Agricultural Vehicle Factory. The Framework Agreement was signed in Poznaƒ in June 1979. Freezing credit lines by western countries in the aftermath of the December 1981 martial law in Poland did not hurt the Agreement performance, even though martial law effectively hampered cooperation with Fiat for three years. With martial law lifted, the parties could resume talks not so much on updating the small car exported to Italy as on launching a new model because the 126 bis reached a point where it should be replaced by something entirely new. To this end, a delegation from Turin came to visit FSM in spring 1983. Led by Domenico Ferraris, Director mat rozpocz´to w drugiej połowie lat 70. Utworzonej w tym celu Grupie Mieszanej Ministerstwa Przemysłu Maszynowego i Fiata przewodniczyli wiceminister Ja- nusz Szotek oraz dyrektor Ermanno Pedrana. Rozmo- wy, dotyczàce przyszłoÊci niektórych zakładów rozwi- jajàcych polskà motoryzacj´, prowadzone przez Pol-Mot i zainteresowane współpracà z Fiatem fabryki, doprowadziły do uzgodnienia tzw. Umowy Ramowej. „Accordo Quadro” przewidywała: w FSM – monta˝ i przyszłà produkcj´ samochodu, który pod nazwà Panda zacz´to produkowaç we Włoszech w 1980 ro- ku; w FSO – zwi´kszenie mo˝liwoÊci produkcyjnych oraz wytwarzanie całej rodziny silników benzynowych (1600, 1800 i 2000 cm 3 ) oraz diesla 1700 cm 3 , które miały zastàpiç silnik 1500 stosowany w samochodzie Polonez; w Fabryce Samochodów Rolniczych – grun- townà modernizacj´ Tarpana, eksportowanego nast´p- nie przez sieç fiatowskà do innych krajów. Umow´ Ramowà podpisano w Poznaniu w czerwcu 1979 r. Jej realizacji przeszkodziło zablokowanie przez paƒstwa zachodnie kredytów w nast´pstwie wprowa- dzonego w Polsce w grudniu 1981 r. stanu wojennego, który na trzy lata spowodował zastój w kontaktach z Fiatem. Po zniesieniu stanu wojennego, powrócono do sprawy nie tyle modernizacji eksportowanego do Włoch samochodu małolitra˝owego, co uruchomienia produkcji nowego modelu. 126 bis wymagał ju˝ zastà- pienia go czymÊ nowym. W tym celu wiosnà 1983 r. odwiedziła FSM delegacja z Turynu. Na jej czele stał Domenico Ferraris, szef Direzione Attivit∫ Internazio- nali, do której nale˝ały sprawy współpracy z Polskà. 55
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=