Polska droga Fiata
In 1980, FSM manufactured 214,000 Fiat 126p cars, of which 90,000 sold for export. By the end of 1981, exports totaled 350,000 units; a major success by any measure if you consider the car had to cope with stiff competition in those foreign markets. Frequent modifications of the model manufactured in Bielsko, enhanced its customer appeal. Borrowing a medical term, Fiat ordered a face-lift for the car and the vehicle left assembly lines like a patient after a cosmetic surgery. Restyling went even further, bringing sophisticated versions in black, silver, red, and brown, as body color got more and more attention, until finally, after a number of changes, the car made in Bielsko-Biała was called 126 bis. The Polish automotive industry successfully completed another period of its development. New talks opened in the late 70’s. A newly appointed Combined Group of the Engineering Industry Ministry and Fiat, headed by Deputy Minister Janusz Szotek and Director Ermanno Pedrana, discussed the future of selected automotive plants on which the future growth of the Polish motor industry depended. Negotiations by Pol- Mot and certain other plants eager to work with Fiat ended with the parties approving a so-called “Framework Agreement”. The “Accordo Quadro” provided as follows: assembly and future production of the Zero car whose production under the name “Panda” had been started in Italy in 1980 – at the Small-Engine Car Plant (FSM); stepping up production and expanding it to include a family of gas engines (1600, 1800, and 2000 cc) and a 1700 cc diesel engine (the go Êwiata, dwóch ludzi rozmawiało o skomplikowanych losach swego kraju: prezes Agnelli, sztandarowy przed- stawiciel kapitalizmu i członek WPK, Giancarlo Paiet- ta. Przebieg rozmów okryto tajemnicà. Musiały jednak odnieÊç pozytywny skutek skoro we Włoszech fala strajków zacz´ła opadaç. Eksportowy sukces Fiat, przygotowujàc swoje zakłady do produkcji no- wych modeli samochodów, postanowił przenieÊç całà produkcj´ 126 do Polski. Decyzja zwi´kszała wartoÊç polskiego eksportu, przyÊpieszajàc tym samym spłat´ zo- bowiàzaƒ oraz tworzyła nadwy˝k´ dewizowà, szczegól- nie cennà dla kraju majàcego deficyt płatniczy. W efek- cie rynek włoski i niektórych krajów Europy Zachodniej jeszcze przez wiele lat był odbiorcà „maluchów”. W 1980 r. FSM wyprodukowała 214 tysi´cy Fiatów 126 – za granicà sprzedano 90 tysi´cy. Do koƒca 1981 r. na eksport przeznaczono 350 tysi´cy małych Fiatów. Niewàtpliwie był to sukces, gdy˝ nale˝ało si´ przebiç na rynkach, na których panowała ostra konkurencja. Fiat starał si´ uatrakcyjniç samochód wytwarzany w bielskiej fabryce. Z linii produkcyjnej zszedł Face Li- fting, niczym pacjent po operacji plastycznej, stàd bo- wiem zapo˝yczono termin. Restyling poszedł jeszcze dalej ze zmianami. Wprowadzono wersje eleganckie: Black i Silver oraz Red i Brown. W koƒcu, na skutek szeregu modyfikacji, samochód z Bielska-Białej otrzy- mał nazw´ 126 bis. Pokonano kolejny etap w rozwoju polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Rozmowy na ten te- 54
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=