Polska droga Fiata
Nowe życie Tych Bielsko-Biała jest miastem o du˝ych tradycjach prze- mysłowych. Wytwórnia Sprz´tu Mechanicznego stano- wiła cz´Êç tej tradycji. Tutaj w 1872 r. powstał zakład rzemieÊlniczy wytwarzajàcy kotły, zbiorniki i ró˝ne wy- roby metalowe. Profil produkcji uszlachetniano stop- niowo. Specjalizacja nastàpiła najpierw w wytwarzaniu pomp odÊrodkowych i motopomp stra˝ackich, z cza- sem – silników wysokopr´˝nych. Tutaj produkowano silniki do Syren pochodzàcych z ˝eraƒskiej FSO. Od 1971 r. Syrena 105 posiadała ju˝ bielski rodowód, co zadecydowało o przyszłoÊci fabryki, którà w nowo powstajàcym kombinacie nazwano Zakładem nr 1. „Numer 2” wyrastał tymczasem na polach koło Tych – miasta znanego do tej pory tylko amatorom dobrego piwa. Powstajàca na powierzchni 210 tys. m 2 , wówczas jedna z najnowoczeÊniejszych w Êwiecie fabryk, za kil- ka lat miała wytwarzaç 200 tys. samochodów rocznie. Tychom przypadła rola zakładu finalnego, w którym nast´puje monta˝ samochodu. Tutaj niebawem zacz´- to dostarczaç z Bielska zespoły nap´dowe montowane do karoserii samochodu, spawanej i lakierowanej wła- Ênie w Tychach. Stàd Polski Fiat 126p zje˝d˝ał z taÊmy monta˝owej, aby ruszyç w Êwiat. Oprócz bielsko-tyskiej „Wielkiej Dwójki”, kombinat FSM obejmował osiem innych zakładów pełniàcych w wi´kszoÊci rol´ kooperantów. Lampy samochodowe przywo˝ono z Zakładów Elektroniki Samochodowej w Sosnowcu, które stały si´ wielkim ich eksporterem dla fabryki samochodów w Togliatti. Inne zadania przypadły jednemu z najstarszych zakładów prze- drinkers of the eponymous lager. The plant, covering an area of 210,000 square meters, and probably one of the most modern plants in the world at the time, was to reach annual capacity of 200,000 cars in a few years. Designed as an assembly plant, the Tychy facility would soon start receiving powertrain units from Bielsko, mount them, then weld and paint the bodies. The Polski Fiat 126p would roll off the line here and drive on its four wheels to explore the world. Apart from the Bielsko-Tychy tandem, also called the “Big Two”, the FSM plant included eight more plants, for most part its own suppliers. Lighting fixtures would come from the Automotive Lighting Plant in Sosnowiec, which became a major exporter of lighting fixtures to the Soviet Togliatti car plant, another result of cooperation with Fiat. A forge plant in Ustroƒ, one of the oldest industrial facilities in Poland, as well as a forge and an iron foundry in Skoczów were assigned other tasks. The Skoczów foundry underwent a major overhaul and began supplying Fiat following a contract concluded with the Turin Corporation in 1972. Three important milestones mark successive stages of the FSM project: the 1973 startup of the assembly line in Plant No 1 in Bielsko-Biała when the first 126p cars put together with imported Italian components rolled off the line. Production of the Fiat 126p had begun late in 1972 and soon after the first cars could be spotted on Polish roads; that they would stay there for almost another 30 years was nobody’s guess at the time. The second milestone came in October 1974: three years to the day of signing the license contract, the first 50 Fiat 126p na Straconce w Bielsku-Białej Fiat 126p in the suburb of Straconka in Bielsko-Biała
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=