Polska droga Fiata

the agreement on exchange of labor and ideas”. Similar opinions abounded. Production of the 126 required the old WSM Engineering Plant in Bielsko be entirely retrofitted and a brand new plant erected in Tychy; the plant effectively opened in 1975. These two projects ran parallel to major upgrading of suppliers’ existing facilities, construction of new plants, such as an iron foundry in Skoczów, and extensive development of infrastructure, of which a new divided highway between Bielsko and Tychy would carry approximately one thousand powertrain units a day. No sooner had the ink dried up on the new contract signed in Tychy than huge earth-moving machinery sank their powerful shovels into the ground preparing surrounding fields for the new plant foundations. Tychy Gets a new Lease of Life Bielsko-Biała boasts great industrial traditions, including the Engineering Plant WSM whose humble origins went back to 1872 when a small manufacturing shop first started making boilers, tanks and assorted hardware. The business slowly developed until the shop initially specialized in centrifugal pumps and motor pumps for fire trucks, adding diesel engines later. The plant made engines for Syrena cars assembled by FSO in ˚eraƒ until in 1971 the Syrena 105 model had become a truly Bielsko-made car and determined the future of the plant which came to be known as Plant 1 in the new complex under construction. In the meantime, Plant 2 was rising in the fields surrounding Tychy, a town familiar maybe only to nia, spłaciç miał eksport wyrobów FSM. Dostawy te obejmowały 820 tys. sztuk zespołów nap´dowych dla produkowanych we Włoszech samochodów 126 oraz 50 tys. samochodów, które Fiat zamierzał sprze- dawaç we Włoszech i krajach zachodnich, korzystajàc z własnej sieci handlowej. Podobnie jak w kontrakcie licencyjnym z 1965 r., równie˝ FSM uzyskała prawo u˝ywania nazwy Polski Fiat. W samochodach przezna- czonych na eksport dopuszczono u˝ywanie markowej nazwy – Fiat. Umowa odbiła si´ szerokim echem w krajach euro- pejskich. Szwajcarski Journal de Genéve pisał pod ko- niec paêdziernika 1971 r.: „Mamy do czynienia z przy- kładem współpracy przemysłowej nowego typu mi´dzy paƒstwami o ró˝nych systemach ekonomicznych. Od- powiadajàc na ˝yczenia Polaków, Fiat przyjàł jako pod- staw´ umowy zasad´ wymiany pracy i myÊli”. Takich opinii było wi´cej. Produkcja 126p wiàzała si´ z rady- kalnà przebudowà starej Wytwórni Sprz´tu Mecha- nicznego w Bielsku-Białej oraz budowà, od postaw, nowej fabryki w Tychach, ostatecznie ukoƒczonej w 1975 r. Towarzyszyła temu restrukturyzacja zakła- dów kooperujàcych, budowa nowych obiektów takich jak odlewnia ˝eliwa w Skoczowie, tak˝e rozwój infra- struktury, w tym budowa ekspresowej, dwupasmowej szosy Bielsko-Tychy, słu˝àcej do transportu około ty- siàca zespołów nap´dowych dziennie. Zanim wysechł atrament na podpisanym w Tychach kontrakcie, pot´˝ne maszyny do robót ziemnych wryły si´ w pola, przygotowujàc teren pod fundamen- ty fabryki. 49 Budowa fabryki w Tychach Construction of the plant in Tychy

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=