Polska droga Fiata
na ˝yczenie strony polskiej wynikało, ˝e koszt modelu 127 przewy˝szy koszt 126 o 20-25% przy porówny- walnej skali produkcji. Musiało to rzutowaç na cen´. Tymczasem zgodnie z decyzjami politycznymi, w tym samego Gierka, nowy samochód miał byç dla ka˝dego, dlatego musiał byç jak najtaƒszy. Wybór 126 podykto- wała myÊl o masowej motoryzacji kraju. Ka˝dy inny sa- mochód musiałby kosztowaç wi´cej ni˝ to czterooso- bowe auto prostej konstrukcji, łatwe w naprawie i tanie w eksploatacji. Sporo czasu zaj´ły sprawy zwiàzane z projektowa- niem nowego zakładu. Ustalono, ˝e zespoły mechanicz- ne dostarczaç b´dzie radykalnie przeprojektowana i roz- budowana WSM w Bielsku-Białej. Monta˝ koƒcowy, tłocznia i lakiernia miały si´ znaleêç w nowym, zbudo- wanym od podstaw zakładzie w Tychach. Wzorem dla niego był oddany niedawno do u˝ytku nowoczesny za- kład w Cassino, nastawiony równie˝ na produkcj´ 126. Wymiana pracy i myśli Podobnie jak w kontrakcie z FSO, przewidywano transfer technologii oraz patentów Fiata i jego koope- rantów. Dawało to nowy impuls dla rozwoju polskie- go przemysłu nie tylko motoryzacyjnego, ale i powià- zanych z nim innych dziedzin produkcji. Zanim 29 paêdziernika 1971 r. doszło do podpisa- nia umowy, minister przemysłu maszynowego, Tade- usz Wrzaszczyk i prezes Giovanni Agnelli spisali w Tu- rynie umow´ o rozwijaniu współpracy we wszystkich dziedzinach, nie tylko dotyczàcych motoryzacji. Sam „Kontrakt o współpracy technicznej i licencyjnej” sfi- Designing a new plant took a lot of time. The parties agreed that the WSM plant in Bielsko-Biała would make mechanical parts after a radical overhaul and expansion of the facility. Final assembly, presses and a paint shop would be located in a brand new, made-from-scratch plant in Tychy modeled after a state-of-the-art recently commissioned Cassino facility which was also going to make 126’s. Thinking and Working Together Like the old FSO contract, the new one also provided for extensive transfer of technology and patents by Fiat and its suppliers. The move contributed another incentive for the Polish motor and other related branches of industry. Before the contract was signed on October 29, 1971, Engineering Minister Tadeusz Wrzaszczyk and President Giovanni Agnelli had met in Turin and drafted an agreement on cooperation in other fields, not just the motor industry. The Agreement on Technical and License Cooperation was finally signed in Warsaw as planned. The ceremony took place at the Motoprojekt headquarters not so much because the interior design resembled Roman architecture but to underscore Motoprojekt’s enormous contribution to the agreement. Attendants included President Agnelli, a group of high-ranking Fiat officials and equally high- ranking representatives of Polish ministries. The final document was signed by Fiat General Manager Niccolò Gioia, Automobile Segment Director Sergio Palmuzzi, Pol-Mot CEO, Andrzej Górecki, and Commercial Warszawa, 1971. Podpisanie umowy – nowy impuls dla rozwoju polskiego przemysłu Warsaw, 1971. S igning the contract – a new incentive for the developing Polish industry Turyn 1971 r. – T. Wrzaszczyk i G. Agnelli Turin, 1971 – T. Wrzaszczyk and G. Agnelli 47
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=