Polska droga Fiata
Wrzaszczyk. Nietrudno było sobie wyobraziç, ˝e układ Gierek – Wrzaszczyk b´dzie sprzyjał polskiej motory- zacji, a w szczególnoÊci przyÊpieszy produkcj´ popu- larnego samochodu. Tak te˝ si´ stało. Fiat 127 i Fiat 126 na przekór kryzysowi Pod koniec lat 60. włoska gospodarka gwałtowanie wyhamowuje. Roszczenia zwiàzków przyczyniły si´ do wzrostu stopy inflacji, która od połowy lat 70. zo- stanie wzmocniona przez wy˝sze ceny ropy i surow- ców. Posiadanie samochodu stało si´ wi´c dodatko- wym obcià˝eniem bud˝etu domowego. Firma Fiat, która w 1970 r. produkowała ponad 1,5 mln pojazdów i dopiero co zakupiła mark´ Lancia, zareagowała na t´ sytuacj´, opracowujàc nowe techno- logie procesu i produktu. Z jednej strony zastosowała rozwiàzania, których celem było ograniczenie efektów wzrostu kosztu pracy i niskiej wydajnoÊci produkcyj- nej, z drugiej zaÊ, silnie zaanga˝owała si´ w projekto- wanie nowej generacji samochodów o bardziej ograni- czonym zu˝yciu paliwa. Na szcz´Êcie dekada kryzysu dla Fiata rozpocz´ła si´ wraz z wypuszczeniem na ry- nek dwóch nadzwyczajnych produktów: Fiata 127, kompaktowego samochodu o dwubryłowym nadwoziu, trzydrzwiowego i z nap´dem na przednià oÊ, oraz Fia- ta 126. Ich innowacyjna forma wyprzedza tamte czasy i jest odpowiedzià na potrzeb´ prostoty, racjonalnoÊci i odrzucenie nieu˝ytecznoÊci. Oprócz modeli 132 i 131, na rynku pojawia si´ równie˝ Fiat Ritmo (1978), wraz z którym marka zapowiada przełom technologicz- ny i designerski lat 80. 44 Fiat 127 Biurowiec FSM w Bielsku-Białej A view of the FSM office building in Bielsko-Biała bought the Lancia brand in 1970, Fiat reacted to the new situation by developing new process and product technologies, on one hand applying solutions aimed at combating the effects of higher labor costs and low productivity while on the other committing to developing a new generation of fuel-efficient cars. Fortunately for Fiat, the decade-long slump coincided with the launch of two exceptional products: Fiat 127 – a compact front-wheel drive car with a two-section three-door body, and Fiat 126. Their innovative shape was well ahead of the times and provided a perfect answer to demand for useful simplicity and efficiency. Apart from the 132 and 131 models, the market welcomed the Fiat Ritmo (in 1978), a forerunner of a technological and design breakthrough of the ‘80’s. Another Step Closer to the “Baby” Car In February 1971, Minister Wrzaszczyk asked for an invitation to be sent to President Agnelli to start talks on certain subjects agreed in Turin earlier. Negotiation
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=