Polska droga Fiata
Wrzaszczyk, dyrektor naczelny Pol-Mot, Andrzej Gó- recki oraz Andrzej Władyka. Przebieg tej rozmowy przesàdził o losach polskiej motoryzacji. Tadeusz Wrzaszczyk przedstawił przyj´- te w Polsce zamierzenia rozwojowe. Nast´pnie zadał prezesowi Fiata dwa pytania: – Czy Fiat jest gotów przekazaç Polsce licencj´ na produkcj´ popularnego samochodu małolitra˝owego oraz czy zaakceptuje za- sad´ pełnej kompensaty wydatków dewizowych, które trzeba b´dzie ponieÊç w zwiàzku z realizacjà całego przedsi´wzi´cia? Kompensata miała polegaç na spłacie wydatków do- stawami samochodów lub, na przykład, zespołów nap´- dowych, pochodzàcych z przyszłej fabryki. Avvocato stwierdził zwi´êle i jednoznacznie: – Na pierwsze pana pytanie odpowiadam – tak. Na drugie – sì. Delegacja polska szybko wróciła do kraju. Nale˝ało teraz niezwłocznie opracowaç sprawozdanie z przebie- gu rozmów. Czekał na nie w Katowicach Edward Gie- rek, który przed wyjazdem urlopowym na Krym, chciał si´ zapoznaç z ustaleniami, jakie zapadły w Turynie. Nie wiadomo jak długo przyszłoby czekaç na reali- zacj´ uzgodnieƒ, gdyby nie wydarzenia, które nastàpi- ły w Polsce niecałe pół roku póêniej, w grudniu 1970 r. W ich nast´pstwie Władysław Gomułka ustàpił z funkcji I sekretarza KC PZPR. Jego miejsce zajàł Edward Gierek. Tak zacz´ła si´ dekada, która miała przynieÊç Polsce znaczne o˝ywienie gospodarcze i otwarcie na Zachód. Po radykalnych zmianach w składzie rzàdu na czele nowo utworzonego Mini- sterstwa Przemysłu Maszynowego stanàł Tadeusz the project costs Fiat incurred with cars or, say, powertrain systems to be manufactured by the future plant. Avvocato answered succinctly and clearly: The answer to your first question is yes; my answer to the other is “la mia risposta ¯ sì”. The Polish delegation promptly returned home to prepare a report summarizing the meeting results. Edward Gierek was waiting for it in Katowice because he wanted to find out what had transpired in Turin before he left for his vacation in the Crimea. No one knows how long they would have had to wait for the project to take off had it not been for the events of December 1970, not quite six months later. They forced Władysław Gomułka to step down as Politburo First Secretary; he was replaced by Edward Gierek. And thus began a decade of economic revival and opening to the West. Following some radical shuffling at government level, Tadeusz Wrzaszczyk took over as the Engineering Industry Ministry and it was a no-brainer that the team Gierek – Wrzaszczyk would support and encourage the Polish motor industry, particularly the launch of a popular car. And so they did. Fiat 127 and Fiat 126 to the Rescue In the late 60’s, the Italian economy came to an abrupt halt: demands put forth by the trade unions caused a steep rise in inflation which would further suffer from rising prices of oil and raw materials beginning in mid 70’s. Owning a car suddenly became a bigger burden to the household budget. Having made more than 1.5 million cars and 43 Syrena 103
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=