Polska droga Fiata

kiego PZPR w Katowicach i członek Biura Polityczne- go. Opowiadajàc si´ za produkcjà popularnego samo- chodu osobowego uwa˝ał, ˝e powinien byç on produ- kowany na Êlàsku. Pierwszym zwiastunem, ˝e bariery zaczynajà kruszeç, była decyzja o przeniesieniu pro- dukcji samochodu Syrena z FSO do Wytwórni Sprz´- tu Mechanicznego w Bielsku-Białej. Do tej pory wy- twarzała ona silniki dla warszawskich Syren, a tak˝e motopompy dla stra˝y po˝arnej. Od 1969 r. bielska WSM stała si´ drugà fabrykà samochodów i poligo- nem, na którym załoga miała zdobywaç doÊwiadczenia w nowej produkcji. Ch´ci i poparcie polityczne to jed- nak za mało, aby zbudowaç nowà fabryk´. Potrzebne były pieniàdze, konkretnie – kilkaset milionów dolarów. Tymczasem kasa paƒstwowa Êwieciła pustkami. Po- trzebny był równie˝ doÊwiadczony w bran˝y motory- zacyjnej zachodni producent, ch´tny do przekazania li- cencji i udzielenia pomocy technicznej przy uruchamianiu produkcji. W lipcu 1970 r., Andrzej Władyka, szef biura Pol- -Mot w Turynie, otrzymał od dyrektora Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego, Tadeusza Wrzaszczyka, polecenie zorganizowania w mo˝liwie krótkim czasie spotkania z kierownictwem Fiata, najlepiej z samym je- go prezesem. Tematu rozmowy nie sprecyzowano – do- tyczyła ona jednak rozwoju polskiej motoryzacji. Do spotkania doszło w ciàgu dwóch dni. Avvocato Gio- vanni Agnelli – tak powszechnie tytułowano ówczesne- go prezesa Fiata, wnuka współtwórcy firmy – zjawił si´ wraz z dyrektorem naczelnym koncernu, Niccolò Gioia. Stron´ polskà reprezentował Tadeusz and large pumps for fire trucks. As of 1969, WSM in Bielsko was converted into another car plant and proving grounds for the crew to study the new production process. But good intentions and political support alone would not build a new plant. Money, lots of it, and exactly hundreds of millions of dollars were needed but the state treasury stood empty. They also needed an experienced western automotive partner willing to grant a license and provide technical assistance with startup. In July 1970, Tadeusz Wrzaszczyk, Central Office of Automotive Industry CEO, instructed Andrzej Władyka, Pol-Mot manager in Turin, to arrange an urgent meeting with Fiat top management, preferably with Fiat President himself. The subject matter of the meeting was not disclosed at the time but it had to do with the future of Polish automotive industry. The meeting was arranged in two days. Avvocato Giovanni Agnelli, as the Fiat President was customarily addressed then, a grandson of the co-founder, arrived accompanied by CEO Niccolo Gioia. The Polish party consisted of Tadeusz Wrzaszczyk, Pol-Mot CEO, Andrzej Górecki, and Andrzej Władyka. That meeting laid down the future course of the Polish automotive industry. Tadeusz Wrzaszczyk presented the Polish objectives and then asked the Fiat President two questions: Was Fiat ready to grant a license for a popular small-engine car? Would Fiat agree to full offset for the hard currency expenditure required for the venture? The barter principle meant that Poland would pay for 42 Pierwszy Fiat 126p The first Fiat 126p car Syrena

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=