Polska droga Fiata

than 40 Polish manufacturing companies all over Poland sent their technicians to Italy: plants in Brodnica, Krosno, Duszniki, Êwiebodzin, etc. People went to learn and see western technology, an opportunity they had never had before. The license agreement introduced modern technology not just to the automotive industry but it also benefited manufacturers of rubber, synthetics, paints, dyes, enamel, metallurgy and even the paper-making and glass industries. The first Polish Fiat 125p cars rolled off the assembly lines in November 1967, barely 20 months after the contract had come into force. Even though Kiedy w połowie 1966 r. zacz´ły si´ szkolenia pol- skich techników w zakładach Fiata, skorzystała z tego zarówno kadra kierownicza, jak i specjaliÊci Êredniego szczebla. Akcjà obj´to ponad 40 polskich zakładów produkcyjnych. Do Włoch przyje˝d˝ali technicy z roz- sianych po całej Polsce zakładów kooperujàcych z fa- brykà na ˚eraniu – z Brodnicy, Krosna, Dusznik, Êwie- bodzina itd. Przyje˝d˝ali, aby zetknàç si´ z nowoczesnym zachodnim przemysłem. WczeÊniej nie mieli takich mo˝liwoÊci. Umowa licencyjna to nie był tylko zastrzyk technologiczny dla bran˝y motoryzacyj- nej. Skorzystał z niej przemysł gumowy, tworzyw sztucznych, farb, lakierów, hutniczy, a nawet przemysł szklarski i papierniczy. Pierwsze polskie Fiaty 125p ze- szły z taÊmy monta˝owej w listopadzie 1967 r. Od wej- Êcia w ˝ycie umowy upłyn´ło zaledwie 20 miesi´cy. Mi- mo ˝e montowano je głównie z cz´Êci włoskich, tempo wdra˝ania produkcji Włosi uznali za rekordowe. Liczba samochodów na licencji Fiata, które od 1967 r. opuÊciły bramy FSO, była niemała. Model 125p, poczàtkowo jako Polski Fiat, potem pod nazwà FSO, do zakoƒczenia produkcji zamknàł si´ liczbà 1445699 sztuk. Współpraca z Turynem doprowadziła do rozpocz´cia, cieszàcej si´ du˝ym powodzeniem, produkcji wersji combi oraz sanitarki dla słu˝by zdro- wia. Mijały lata. W Warszawie myÊlano ju˝ o nowym modelu, ale brak Êrodków finansowych uniemo˝liwiał realizacj´ zamiarów. Postanowiono wi´c całe przedsi´- wzi´cie rozło˝yç na etapy. Odmłodzenie samochodu w pierwszej kolejnoÊci miało si´ sprowadzaç do bar- dziej nowoczesnej karoserii. 35 Uroda Polskiego Fiata 125p Charming Polski Fiat 125p

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=