Polska droga Fiata
do przedwojennej współpracy, z drugiej – Êwiadczyło o stosunkach łàczàcych obydwu partnerów kontraktu. ˚adnemu innemu licencjobiorcy nie dano uprawnieƒ do posługiwania si´ nazwà turyƒskiego koncernu. Termin uruchomienia monta˝u samochodu w FSO wyznaczono na 1967 rok, niemal równoczeÊnie z uru- chomieniem w Turynie produkcji 125. Dla Fiata stwa- rzało to pewne kłopoty, bowiem nie zakoƒczono jesz- cze prac nad ostatecznà konstrukcjà podwozia. Istniał ponadto problem dostosowania karoserii 125 do me- chanizmów 1500 i wprowadzenia przez fia- towskich konstruktorów niezb´dnych zmian, aby uzyskaç hybryd´ powstałà z po- łàczenia obydwu modeli. W trakcie przygo- towaƒ do produkcji w FSO kierownictwo przemysłu motoryzacyjnego dokonało rady- kalnej reorganizacji całej bran˝y. Szczególnà uwag´ zwrócono na kooperantów. Polskie przedsi´biorstwa współpracujàce z FSO były mocno zacofane. Teraz stan´ła przed nimi ogromna szansa. Umowa przewidywała bo- wiem przekazanie dokumentacji konstrukcyj- nej i technologicznej polskiemu partnerowi i jego dostawcom. Obejmowało to równie˝ tantiemy, a te miały wartoÊç szczególnà dla ka˝dego przedsi´- biorstwa. Kierownictwo PZMot zdawało sobie z tego spraw´ dokonujàc w zakładach współpracujàcych z FSO takiej reorganizacji, która wychodziła naprzeciw nowym wymaganiom. W przemyÊle motoryzacyjnym była to rewolucja, która nie ograniczyła si´ zresztà do jednej tylko bran˝y. The SOP deadline was set for 1967, practically coinciding with the SOP date for the 125 in Turin. It created problems for Fiat since work on the chassis had not been finalized yet. Furthermore, the 125 body had to fit the 1500 engineering design and Fiat designers still had some necessary changes to make before the two models could blend into a perfect hybrid. While FSO was getting ready to start production, the automotive industry management undertook major restructuring of the entire sector, with special emphasis on suppliers. FSO suppliers were mostly backward companies who suddenly faced a unique opportunity because the license agreement stipulated the engineering and technology documentation be transferred to the Polish partner and their suppliers, including royalties, which offered a chance to upgrade their antiquated machine shops. PZMot management knew very well that restructuring FSO’s suppliers was the only way to meet new standards and requirements but for the industry it was nothing short of a revolution, which, by the way, did not spare other sectors of the industry. When a comprehensive training program for Polish technicians took off in the middle of 1966, both top and middle management took advantage of the opportunity to undergo training in Fiat plants. More 34 Montaż Fiata 125p Assembling the Fiat 125p
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=