Polska droga Fiata
Inching Forward In spring 1966, Fiat suggested to replace the body of the licensed 1500 car with a newer 125 Turin planned to put in production in two years. Thus, without any additional costs, the car manufactured under the license acquired a body considered very modern in those days, and hence the suffix “p” to identify a model that FSO would launch. The 125p did not have any “twin” that would be manufactured in Turin, and the fact helped Poland obtain badly needed export rights from Fiat, a move that enabled FSO to pay its hard currency liabilities. Roughly at the same time, Fiat management consented to FSO displaying the Polski Fiat logo on the licensed cars. The decision not only referred to the parties’ pre-war cooperation but also testified to their current relationship since no other licensee was ever allowed to use the Turin Corporation’s name. mogła si´ przydaç znajomoÊç rosyjskiego we Włoszech? Po drugiej stronie te˝ nie było najlepiej. Włosi uwa˝ali, ˝e znajomoÊç ojczystego j´zyka wystarczy im w zupeł- noÊci. W biurach Mirafiori panował w dodatku dialekt piemoncki, którym najch´tniej posługiwali si´ mi´dzy sobà technicy Fiata. Przybysze znad Wisły powoli mu- sieli si´ oswajaç z nawykami panujàcymi nad Padem. Nie byli przyzwyczajeni do przerwy obiadowej, uznanej we Włoszech za Êwi´toÊç. Dziwili si´, dlaczego w mia- r´ zbli˝ania si´ południa, włoscy rozmówcy wykazywali zwi´kszonà nerwowoÊç i coraz cz´Êciej spoglàdali na zegarki. Dopiero z czasem Polacy poj´li, ˝e perspekty- wa spo˝ywania rozgotowanego spaghetti mo˝e si´ nega- tywnie odbiç na wynikach prowadzonych rozmów. Coraz bliżej celu Wiosnà 1966 r. Fiat zaproponował, aby nadwozie li- cencyjnego modelu 1500 zastàpiç bardziej nowocze- snym 125, którego produkcj´ miał rozpoczàç Turyn za dwa lata. W ten sposób, bez ˝adnych dodatkowych opłat, licencyjny samochód uzyskał nowoczesnà, jak na owe czasy, karoseri´. Stàd si´ wzi´ło 125p jako oznaczenie modelu, którego produkcj´ miała rozpoczàç FSO. Ten samochód nie miał odpowiednika poÊród produkowanych w Turynie. Ułatwiło to uzyskanie od Fiata wa˝nych dla strony polskiej uprawnieƒ eks- portowych, dzi´ki którym fabryka ˝eraƒska mogła spła- caç zobowiàzania dewizowe. W tym samym czasie kierownictwo Fiata przyznało FSO prawo u˝ywania na licencyjnym samochodzie znaku Polski Fiat. Było to, z jednej strony, nawiàzanie 33 Fiat 1500 Fiat 125
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=