Polska droga Fiata
unusually friendly attitude towards the Polish partner. The contract called for launching production of the Polski Fiat 1500 at the FSO plant; the same car that Mirafiori had been building since 1961. The signing ceremony was kept quiet, without any publicity, one could almost say – in secret, so as to avoid irritating those who were not too happy about it: no need provoking negative reactions at home and in neighboring countries that could really harm the project. Poland would pay license fees by making purchases from Fiat, thus avoiding direct fee costs. Another advantageous aspect of the contract provided for the license to include all the components and subassemblies of the car, together with items sourced from Fiat’s third- party suppliers. In Poland, Motoimport, a central office for foreign trade with exclusive rights to import supplies Wymuszona dyskrecja W latach 50. i na poczàtku lat 60. Fiat dokonał ogromnego wysiłku organizacyjnego i technologicznego w sektorze samochodowym – najwa˝niejszej dla kon- cernu dziedzinie produkcji, stajàc si´ potentatem na ska- l´ Êwiatowà. W tym właÊnie okresie pojawia si´ 1400 – pierwszy włoski samochód z silnikiem D, pojazd terenowy Campagnola z nap´dem na cztery koła, prze- znaczony głównie dla wojska. Małolitra˝owa 600 wraz z jej wersjà Multipla, odnoszà ogromny sukces – 4 mln sprzedanych samochodów. Powstaje Fiat 1300/1500, który b´dzie mieç decydujàce znaczenie dla polskiej mo- toryzacji. W 1965 roku produkcja samochodów prze- kracza barier´ miliona sztuk, w tym 350 tys. na eksport. Fiat specjalizuje si´ w sprzeda˝y know-how i urucha- mianiu produkcji za granicà – w Hiszpanii, Jugosławii, Turcji, Argentynie. Inwestuje ogromne pieniàdze w sek- tor samochodów u˝ytkowych. W innych dziedzinach równie˝ panuje o˝ywienie. Fiat rozwija produkcj´ sa- molotów, ciàgników i maszyn rolniczych, maszyn do ro- bót ziemnych, taboru kolejowego, silników i turbin dla przemysłu okr´towego. Buduje kompleksy przemysłowe i elektrownie, autostrady i mosty, niedaleko Turynu pro- jektuje i buduje doÊwiadczalne centrum nuklearne. WszechstronnoÊç zaiste imponujàca. Z takim właÊnie partnerem zostaje podpisana umowa licencyjna o współpracy technicznej. Pod dokumentem datowanym 22 grudnia 1965 r., obok podpisu in˝. Ar- mando Fiorelli – dyrektora Mirafiori, widnieje nazwisko dyr. Riccardo Chivino, który nadzorowaç b´dzie reali- zacj´ umowy w sposób niezwykle przychylny dla part- Fiat 600 31 Fiat Campagnola
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=