Polska droga Fiata
Mamma Fiat In 1957, a new 500 version (Nuova 500) went on sale, an exceptionally efficient car featuring the first two-cylinder air-cooled engine to be used by Fiat. It would take too long to list all the models that made the Mirafiori plant world-famous; however, one must not overlook the 600 model with a rear-mounted engine that sold four million units. Then, there was the Multipla –coveted by every taxicab driver in Italy, or the 1300, 1500, and 125 models which deserve a mention if only because combining the engineering structure of the first with the body of the second model resulted in the first post-war Polski Fiat 125p manufactured at the FSO plant in ˚eraƒ. Let’s not forget the 850 model and the enchanting body of its coupe version. The 124 together with its “familiare” and “spider” versions scored great successes, becoming the first in a line of Fiat vehicles to win the distinguished award of Car of the Year. In 1965, Italy’s annual production of cars exceeded one million units. Almost half the households in Turin depended on the automotive industry for their living. Automotive industry has become the driving force for Turin and Piemonte. More than ten thousand companies, large, medium and small, did business with Fiat one way or another. Italians call the company “Mamma Fiat”; the fortunes of the large corporation bring prosperity and success but in a downturn they make for sleepless nights in Turin. The prospect of finding well-paid jobs attracted hundreds of thousands of Italians, mainly from the depressed 25 mo˝na nie wymieniç modeli: 1300, 1500 i 125 choçby z tego powodu, ˝e z połàczenia mechaniki pierwszego i karoserii drugiego powstanie w Fabryce Samochodów Osobowych na ˚eraniu pierwszy powojenny Polski Fiat 125p. Warto pami´taç o modelu 850 i jego wersji coupé o pi´knej sylwetce nadwozia. Ogromny sukces od- nosił 124 wraz z wersjami familiare i spider – pierwszy wóz fiatowski uhonorowany tytułem Samochód Roku. W 1965 r. produkcja samochodów przekroczyła we Włoszech poziom jednego miliona. Prawie połowa ro- dzin turyƒskich ˝yła z przemysłu samochodowego, który stanowił sił´ nap´dowà Turynu i Piemontu. Z Fiatem zwiàzało swój los kilkanaÊcie tysi´cy du˝ych, Êrednich i małych firm. „Mamma Fiat” – mówià o nim Włosi. Losy wielkiego koncernu rzutowały na powo- dzenie i koniunktur´, ale w okresach kryzysowych, sta- wały si´ równie˝ przyczynà niepokojów turyƒczyków. Perspektywa pracy i zarobku Êciàgała tutaj setki tysi´- cy Włochów, głównie z biednego, naznaczonego pi´t- nem bezrobocia, południa. ˚adne z miast włoskich nie
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=