Polska droga Fiata
The contract called for Fiat to design a new plant and launch production of the 1100 model, a very popular car in Italy and other European countries. It also contained a rather unusual clause that allowed the Polish to replace the 1100 model with another car Turin might launch in the meantime, with a capacity of even up to 2,000 cc. We will never know the reason behind the strange stipulation. Was it because political bigwigs of those days wished to drive high-profile cars? Later, high-ranking officials had to make do with black Soviet Volgas. zawierał jednak doÊç niezwykłà klauzul´: dawał stronie polskiej prawo produkcji innego samochodu w miejsce „1100”, nawet o pojemnoÊci 2000 cm 3 , który byłby uruchomiony w turyƒskiej fabryce. Czy klauzul´ po- dyktowała ch´ç posiadania presti˝owego auta przez ówczesnych prominentów? – nie wiadomo. Póêniej prominenci mieli ju˝ do dyspozycji wyłàcznie czarne, radzieckie Wołgi. Zerwany kontrakt Nowa Fabryka Samochodów Osobowych została zlo- kalizowana w Warszawie, podobnie jak przedwojenna, na prawym brzegu Wisły, lecz ju˝ nie w rejonie ulicy Te- respolskiej, ale w północnej cz´Êci miasta – na ˚eraniu. Zobowiàzania kontraktu obejmowały m. in. opracowa- nie projektu budowlanego i technologicznego, dostar- czenie pełnej dokumentacji konstrukcyjnej samochodu, pomoc w uruchomieniu produkcji i przy zakupie ma- szyn, których wartoÊç wyceniono na 2-2,5 mln dolarów. Prace budowlane ruszyły przed koƒcem roku, pierwszy samochód zjechaç miał po trzech latach, wiosnà 1951 r. Fabryka na ˚eraniu miała wytwarzaç rocznie 10 tys. aut z mo˝liwoÊcià podwojenia produkcji. Warunki ekono- miczne kontraktu były wyjàtkowo korzystne. Fiat rezy- gnował m. in. z opłat za prawa licencyjne, dokumenta- cj´ oraz patenty. Niektóre jego zapisy dajà wyobra˝enie o ówczesnej sytuacji zaopatrzeniowej w Polsce, ale tak˝e o specy- ficznych wymaganiach personelu włoskiego. Strona polska zobowiàzywała si´ do zwolnienia z opłat celnych niektórych artykułów spo˝ywczych, aby Włosi nie byli 22 FSO – Montaż Warszawy M-20 FSO – Assembly of Warszawa M-20
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=