Polska droga Fiata

Druga wojna Êwiatowa zniszczyła cz´Êciowo poten- cjał przemysłowy Fiata. Odbudowa fabryk trwała do 1947 r. Na czele firmy stał ju˝ Vittorio Valletta, któ- ry zajàł miejsce zmarłego w 1945 r. Giovanniego Agnelli. Valletta to entuzjasta małego, ogólnie dost´p- nego samochodu. Pod jego kierownictwem Fiat rozwi- ja sieç sprzeda˝y, wznosi nowe fabryki, inicjuje pro- gramy badawczo-rozwojowe, przyciàga kapitał prywatny i paƒstwowy, popiera budow´ dróg i auto- strad. Rozwija si´ eksport i zapoczàtkowana w latach 30. działalnoÊç licencyjna. W 1948 r., w trzy lata po zakoƒczeniu wojny, wła- dze Polski Ludowej postanowiły wznowiç produkcj´ samochodów osobowych. W kraju dêwigajàcym si´ z ruin była to decyzja Êmiała i niezwykła. Patrzàc na niewyobra˝alny rozmiar zniszczeƒ wojennych, wy- dawało si´, ˝e w skali potrzeb paƒstwa pierwszeƒstwo nale˝y daç budownictwu mieszkaniowemu. Odwagi wymagało nie tylko zdecydowanie si´ na produkcj´ sa- mochodów osobowych, ale równie˝ wskazanie na Fia- ta jako budowniczego fabryki. Była to decyzja Êmiała równie˝ ze wzgl´dów politycznych. W tym czasie Eu- rop´ zaczynała dzieliç ideologia, wkraczajàc nie tylko do polityki, ale równie˝ do ekonomii. Współpracowaç z koncernem z „obozu imperialistycznego”? Z koncer- nem, który wspierał polityk´ gospodarczà przedwojen- nego, sanacyjnego polskiego rzàdu, którego dokonania stara si´ teraz pomniejszyç władza ludowa? Kiedy po- jawiały si´ takie pytania, wiadomo było, ˝e całe przed- si´wzi´cie zostanie uznane za pomysł godny pot´- pienia. Wzorce szły przecie˝ zza wschodniej World War Two destroyed some of Fiat’s industrial facilities and reconstruction lasted until 1947. By then, Fiat had a new President: Vittorio Valletta replaced Giovanni Agnelli who had passed away in 1945. Valletta passionately believed in making a small, affordable car, and under his helm, Fiat developed a sales network; built new plants; launched R&D programs; attracted private and state investment; supported construction of roads and freeways. More and more cars were exported and the licensing program originated in the 30’s had been growing successfully. 20 Zamek Królewski w Warszawie The Royal Castle in Warsaw Lingotto po bombardowaniu w 1944 r. Lingotto after a bombing raid in 1944

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=