Polska droga Fiata
Final Years before the Storm It was 1937; nobody could have guessed the events that would follow two years later. Fiat operated at maximum capacity in Turin, setting a new record – 65 thousand passenger cars in one year, mostly thanks to the new 500 Topolino model. With Lingotto swamped with new orders and operating at the limit of their production capacity, a decision was made to build a new plant in Mirafiori. However, Lingotto would continue working until the early 80’s when its role changed. Dismantling Lingotto was inconceivable because of the role it had played in the history of Fiat and the city of Turin itself. Perfectly aware of the building’s exceptional architectural value, Fiat invited some of the most prominent architects and asked them to design a new future for Lingotto. The winning project suggested converting the facilities into a multi- purpose center that would accommodate technology, science, and arts. The appointment of Renzo Piano to run the project came as no surprise. The first hurdle Ostatnie lata przed burzą W 1937 roku nikt jeszcze nie przewidywał, co si´ wydarzy za dwa lata. W Turynie Fiat pracował na naj- wy˝szych obrotach. Padł nowy rekord produkcji – 65 tys. samochodów osobowych. W du˝ym stopniu przyczynił si´ do tego nowy model – 500 Topolino. Po- niewa˝ Lingotto p´kało w szwach, podj´ta została de- cyzja budowy nowego kompleksu fabrycznego – Mi- rafiori. Stare Lingotto b´dzie jednak produkowaç samochody do poczàtku lat 80., kiedy zmieni swe przeznaczenie. O wyburzeniu obiektu nie b´dzie mowy, gdy˝ znaczy on zbyt wiele zarówno dla historii Fiata, jak równie˝ samego Turynu. Fiat, Êwiadom wy- jàtkowych walorów architektonicznych budynku, za- prosił najznamienitszych architektów, aby zaprojekto- wali Lingotto przyszłoÊci. Zwyci´˝yła koncepcja stworzenia tu wielofunkcyjnego centrum, łàczàcego w sobie technik´, nauk´ i sztuk´. Nieprzypadkowo do realizacji projektu został wybrany Renzo Piano, twórca paryskiego Centrum Pompidou. Pierwszà trudnoÊcià, którà musiał pokonaç artysta z Genui, był sposób za- chowania historycznej formy, by nadaç jej nowocze- sny charakter. Piano wiedział, ˝e musi mieç na wzgl´- dzie to, z czym kojarzyło si´ do tej pory Lingotto. Zaprojektował centrum kongresowe i handlowe, au- dytorium, oÊrodki badawczo-naukowe i wielkà po- wierzchni´ wystawowà, w której w 1984 roku zainau- gurowano Mi´dzynarodowy Salon Samochodowy. W 1999 roku, nim doszło do uroczystoÊci zwiàzanych ze 100-leciem firmy, biura Grupy Fiat przeniesiono z Corso Marconi właÊnie do Lingotto. Fiat 508 C, Balilla 1100 17 Stacja obsługi Polskiego Fiata w Warszawie tuż przed wojną A view of a Polish Fiat service station in Warsaw just before WWII
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=