Polska droga Fiata

wistego przedmiotu licencji. Pierwszy Polski Fiat został wyprodukowany w marcu 1935 roku. Była to prioryte- towa dla armii ci´˝arówka 621 L. Trzy miesiàce póêniej ruszyła równie˝ produkcja unowoczeÊnionego Polskiego Fiata 508 III, nazwanego póêniej oficjalnie „Junakiem”. Do produkcji wykorzystywano podzespoły krajowe (w tym silnik) oraz elementy importowane, mi´dzy in- nymi blachy na karoseri´. Dopiero w 1938 roku 95% cz´Êci Polskiego Fiata 508 wytwarzano w kraju. Polski Fiat 518 Mazur Zgodnie z umowà licencyjnà z 1931 roku strona pol- ska mogła produkowaç wszystkie nowoÊci samocho- dowe turyƒskiej firmy. Kiedy wiosnà 1933 roku Fiat wprowadził na rynek wi´kszy ni˝ Balilla model, ozna- czony symbolem 518, po niespełna dwunastu miesià- cach w Warszawie rozpoczàł si´ jego instrukta˝owy monta˝. Na produkcj´ seryjnà, którà uruchomiono pod koniec 1936 roku, wybrano wersj´ 5-osobowà „Ar- dita 2000” z długim podwoziem i 2-litrowym silnikiem o mocy 45 KM. Silnik Polskiego Fiata 518, nazwanego póêniej „Mazurem”, został zastosowany równie˝ w 1,2- tonowej półci´˝arówce Polski Fiat 618 „Grom”. W drugiej połowie 1937 roku, w warsztatach Pol- skiego Fiata przy ul. Sapie˝yƒskiej 6, na bazie cz´Êci i komponentów importowanych z Turynu uruchomiono monta˝ innych modeli włoskiego producenta. Personel stanowili pracownicy FSOiP, dlatego montowni´ for- malnie wliczano do struktur PZIn˝. WÊród produko- wanych modeli był 2-osobowy Fiat 500, nazwany Topolino-myszka, który zapoczàtkował masowà a high priority vehicle for the army, to be followed three months later by an updated version of the Polski Fiat 508 III, later called Junak, or the Brave. Locally made subassemblies (including engines) were used for production together with imported components, such as sheet metal for the body. Only in 1938, 95% of the Polski Fiat 508 parts were manufactured in Poland. Polski Fiat 518 Mazur Under the terms of the 1931 license agreement, Poland could manufacture all the latest car models developed in Turin. When in spring of 1933 Fiat launched the 518 model, larger than the Balilla, it took Warsaw barely twelve months to assemble a tutorial model. Ardita 2000, a 5-person version, was chosen for series production that started late in 1936. The car featured a long chassis and a 2-liter 45 HP engine. Later named Mazur, the Polski Fiat 518 engine found its way also to the 1.2 ton Polski Fiat 618 Grom light truck. In the second half of 1937, the Polski Fiat workshop at No 6 Sapie˝yƒska St launched the assembly of other models made by the Italian manufacturer based on parts and components imported from Turin. Since all the crew were FSOiP employees, the assembly plant was formally included in the State Engineering Plant structures. The factory made several models, including a two-seater Fiat 500, affectionately called Topolino, or a tiny mouse, which launched an era of affordable car transportation in Italy. The model, with only slight modifications, would continue in Italy until 1955. The Warsaw plant also made a 4-seater Fiat 500C, called 14 Montaż Fiata 500 Topolino w Warszawie Assembly of Fiat 500 Topolino in Warsaw Fiat 518 Ardita na tle bazyliki Superga w Turynie A Fiat 518 Ardita against the backdrop of the Basilica of Superga in Turin

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=