Polska droga Fiata

Plant (formerly the Central Vehicle Workshop) at No. 34-36 Terespolska St. in Praga district of Warsaw, a subsidiary of the State Engineering Company, was chosen for the project. The company, primarily a supplier for the military, had also included the Engineering Works in Ursus since 1930. Soon thereafter, the maker of Polski Fiat cars was reorganized as the Passenger Car and Light Truck Factory (FSOiP). Considerable problems plagued the initial stage of the license implementation at PZIn˝. In the spring of 1932, Eng. Armando Fiorelli arrived in Warsaw. A Fiat consultant, Mr. Fiorelli had extensive experience in new production startups and his contribution to the smooth completion of the licensing project was invaluable. Under his direction, the project moved forward very quickly and assembly lines were installed in record- setting time. On August 6, 1932, Poland was celebrating the eighteenth anniversary of the fateful advance of the First Cavalry Regiment led by Marshall Józef Piłsudski against the Soviet Bolshevik army, just as the first car ever assembled in Poland rolled off the lines at the State Engineering Plant. With the construction completed and the FSOiP equipment installed (the machine tools were assembled in February of 1934), preparations for launching series production of cars, the main objective of the license, could now begin. In March, 1935 the first fully assembled Polski Fiat left the plant: a 621 L truck, ufania do polskich mo˝liwoÊci technicznych było przy- znanie samochodom produkowanym nad Wisłà marki Polski Fiat. Na miejsce produkcji wybrano Paƒstwowà Wytwórni´ Samochodów w Warszawie przy ulicy Te- respolskiej 34-36 na Pradze, wchodzàcà w skład Paƒ- stwowych Zakładów In˝ynieryjnych. W ramach tej or- ganizacji, nastawionej przede wszystkim na produkcj´ na potrzeby armii, wchodziły równie˝ od 1930 r. Za- kłady Mechaniczne w Ursusie. Niedługo potem za- kłady produkujàce Polskie Fiaty przeorganizowano. Tak powstała Fabryka Samochodów Osobowych i Pół- ci´˝arowych (FSOiP). Poczàtki realizacji umowy licencyjnej z PZIn˝. prze- biegały z du˝ymi trudnoÊciami. Wiosnà 1932 r. przybył do Warszawy w roli konsultanta ze strony Fiata in˝. Ar- mando Fiorelli – posiadajàcy du˝e doÊwiadczenie w za- kresie uruchamiania produkcji samochodów. Jego udział w realizacji inwestycji licencyjnej miał szczególne znaczenie. Pod jego nadzorem w rekordowym czasie zainstalowano linie monta˝owe. 6 sierpnia 1932 r., dacie dla Polski znaczàcej, gdy˝ tego dnia obchodzono kolejnà, 18. rocznic´ wymarszu Pierwszej Kadrowej Jó- zefa Piłsudskiego, z Paƒstwowych Zakładów In˝ynie- ryjnych zjechał pierwszy samochód zmon- towany w Polsce z gotowych elementów importowanych. Po zakoƒczeniu budowy i zainstalowa- niu urzàdzeƒ (obrabiarki zamontowano w lutym 1934 roku) w FSOiP rozpocz´to przygotowania pod uruchomienie seryj- nej produkcji samochodów, czyli rzeczy- 13 Polski Fiat 508 Torpedo

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=