Polska droga Fiata
Debiut Polskiego Fiata Sama zasada sprzedawania licencji stała si´ dla Fiata właÊciwym kierunkiem ekspansji. Wizja nieuchronnej motoryzacji Êwiata i dà˝enie wielu krajów do budowa- nia własnego przemysłu samochodowego doÊç wcze- Ênie utrwaliły w kierownictwie turyƒskiego koncernu przekonanie, ˝e przyszłoÊç to nie tylko produkcja i sprzeda˝ gotowych samochodów. Zrozumiano, ˝e podobnie jak auta sprzedawaç mo˝na własne do- Êwiadczenia: technologie i konstrukcje, patenty i pomoc przy uruchamianiu fabryk w krajach, których ambicjà stało si´ posiadanie własnego przemysłu motoryzacyjnego. Jednym z takich krajów była właÊnie Polska. Umowa przewidywała produkcj´ popu- larnego, czteroosobowego samochodu 508 z 4-cylindrowym silnikiem benzyno- wym o pojemnoÊci 995 cm 3 i mocy 24 KM przy 3600 obr./min, a tak˝e 2,5- tonowej ci´˝arówki 621 L oraz jej od- miany autobusowej 621 R. Zgodnie z umowà licencjodawca zobowiàzywał si´ do opracowania projektu fabryki o zdolno- Êci produkcyjnej na poziomie 2500-3000 sztuk samo- chodów osobowych i ci´˝arowych rocznie, przekazania dokumentacji konstrukcyjnej i technologicznej oraz dostarczenia wyposa˝enia niezb´dnego do urucho- mienia produkcji. Licencjodawca gwarantował po- nadto pełnà pomoc technicznà, włàczajàc w to szkole- nie zarówno w Polsce, pod nadzorem techników włoskich, jak i w Turynie. Dowodem du˝ego za- The Debut of the Polski Fiat Selling manufacturing licenses turned out to be the right policy for Fiat to expand the business. Faced with a prospect of inevitable growth of the automotive sector worldwide and the determination of other countries to develop their own automotive industry, the Turin corporate management realized relatively early that the future belonged not just to those who manufactured and sold new cars. Experience, i. e. your own technology and designs, patents and technical assistance to countries committed to develop their own automotive industry, was a commodity as well; and Poland fitted the bill. The contract with Poland provided for manufacturing the popular 4-seat 508 car equipped with a four-cylinder 995 cc engine with 24 HP at 3,600 rpms, as well as a 2.5- ton 621 L truck and its 621 R bus version. The contract called for the licensor to design a plant with a capacity of 2,500 – 3,000 passenger cars and trucks per year, as well as deliver structural and technological documentation together with equipment and fixtures necessary for production startup. The licensor committed to provide comprehensive technical assistance, including training by Italian engineers both on site and in Turin. To show their confidence in Polish technical capabilities, Fiat agreed that cars manufactured in the country bisected by the Vistula River could feature the Polski Fiat brand. The State Car 12 Polski Fiat 508
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=