Polska droga Fiata

tariff exemptions for imported components, financial perks for private customers, and the commitment to buy the cars manufactured under the new license for the state administration fleet. Stiff competition for the project was to be resolved shortly, leaving only two contestants: Citroën and Fiat. The Italian company offered better terms: no payments during the assembly stage and thereafter royalties of 5 percent of the Italian price for passenger cars and 8 percent for military vehicles throughout the production run. Citroën was asking 4-7 percent and 15 percent, respectively. Fiat’s bargaining position was further underpinned by access to credit facilities – Turin promised to extend credits of up to $1.2 million while Citroën committed to $200 thousand only. Despite pressure applied by the French Foreign Service through diplomatic channels, Citroën did not seem willing to budge. Under the circumstances, Fiat emerged as the only logical choice. On September 21, 1931, the State Engineering Plant (PZIn˝) management and Carlo Edoardo Schmidt, Managing Director of Fiat Inspectorate for Central and Eastern Europe, put their signatures to the contract which stipulated that for the next ten years the plant would make ten cars a day. Polski Fiat Spółka Akcyjna (Polski Fiat J. V.), a company newly established by PZIn˝ and Fiat, its two shareholders, was to provide technical and repair services for cars assembled and manufactured under the license. It was the first ever contract in the history of the Turin Company to grant a foreign partner the right to manufacture cars under a license. firma z Turynu była gotowa udzieliç kredytu w wyso- koÊci 1,2 mln dolarów, Citroën – tylko 200 tys. Mimo nacisków kanałami dyplomatycznymi na francuskie Mi- nisterstwo Spraw Zagranicznych Citroën nie był skory do ust´pstw. W tej sytuacji wybór padł na Fiata. 21 wrzeÊnia 1931 r. dyrekcja Paƒstwowych Zakładów In- ˝ynieryjnych i dyrektor Inspektoratu Fiata na Europ´ Êrodkowo-Wschodnià Carlo Edoardo Schmidt zło˝yli podpisy pod umowà. Przewidywała ona, ˝e przez dzie- si´ç lat bramy fabryki opuszczaç b´dzie dziesi´ç samo- chodów dziennie. Z kolei zadaniem powołanej spółki „Polski Fiat Spółka Akcyjna” b´dzie działalnoÊç w za- kresie zaplecza technicznego oraz obsługi i napraw sa- mochodów montowanych i produkowanych na licen- cji. Akcjonariuszami spółki stali si´ PZIn˝ oraz Fiat. Była to pierwsza w historii turyƒskiej firmy umowa, w której przekazywano zagranicznemu partnerowi li- cencj´ na produkcj´ samochodów. 11 Plakat reklamowy z 1934 r. (Wojciech Kossak) A 1934 poster (by Wojciech Kossak) Fiat w Warszawie – lata 30. Fiat in Warsaw in the 30’s

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=