Polska droga Fiata
dano do u˝ytku w 1922 r. Jeszcze niedawno nazwa ta oznaczała stare, pozbawione historii osiedle. Teraz Fiat czynił z niej synonim nowoczesnoÊci, awangardowej technologii, racjonalnoÊci i post´pu. Wszystko to na 153 tys. m2, podwojonych niebawem w pi´ciokondygnacyj- nych budynkach o długoÊci dwóch kilometrów. Wybitny architekt Le Corbusier po obejrzeniu nowej siedziby Fiata napisał: „Wszystko w kolorze Êwiecàcej bieli. Za- pewne jedno z najbardziej sugestywnych widowisk prze- mysłowych. Florenckie dzieło, precyzyjne, wyraziste, jasne, wzór dla urbanistyki”. Budynek był równie˝ wzo- rem funkcjonalnoÊci. Nowy rodzaj fabryki był „racjo- nalny” i „ludzki”. Ze starych, ciemnych, zadymionych wydziałów, przechodziło si´ do przestronnych, jasnych, uporzàdkowanych pomieszczeƒ. Lingotto zwiedził Mussolini, posiadajàcy od 1922 r. władz´ niemal dyk- tatorskà. Niektóre spoÊród przeprowadzanych przez niego reform dotyczyły gospodarki. MyÊlàc o rozwoju gospodarczym Włoch nie mo˝na było zapomnieç o Tu- rynie, skàd wyjechało w 1925 r. 37 tys. samochodów. Lingotto zapewniało Fiatowi rozwój. Ogrom tej fabryki rzuca si´ w oczy szczególnie wtedy, gdy panoram´ Tu- rynu oglàda si´ z malowniczych wzgórz poło˝onych po prawej stronie Padu. Kolorowe samochodziki mknàce po dachu najwi´kszego budynku przy via Nizza były czymÊ niespotykanym. Szczytem pomysłowoÊci archi- tekta było bowiem umieszczenie na dachu budynku toru próbnego długoÊci 1100 metrów. Pod nim, na pi´ciu poziomach, przebiegał proces produkcyjny. Kolejne mo- dele to ju˝ nast´pstwo post´pu w technologii i pro- jektowaniu. W drugiej połowie lat 20. wielkie, They planned to build a plant at No. 1 Zakroczymska Street in Warsaw; unfortunately, Poland’s economic problems, which subsequently ballooned into a major economic crisis, delayed the project by more than ten years. Instead of a new car plant, a well-equipped repair shop was built on the proposed project site; it provided reliable service for Fiat cars imported from Italy. In December 1921, following a purchase of the Meyer shares, Fiat controlled 98% of the Polski Fiat share capital. In the meantime, the economic crisis had brought down Fiat car sales to several dozen a year compared to 675 units sold in 1927. Lingotto Astounds the World Giovanni Agnelli considered erecting a full-blown car plant. In Fiat’s annals we can find documentation showing that an idea to build a “large American-style company” originated as early as in 1915 but the overall circumstances were not conducive to the project. The war had just begun and business outlook seemed uncertain. The next year the project was entrusted to Giacomo Matté Trucco, a design engineer in charge of Fiat’s production machinery and equipment. With the project launch in 1917, via Nizza saw construction of a new plant begin – an extraordinary investment project at the time. By 1922, the completed plant opened for business. The name Lingotto used to stand for an old neighborhood with no meaningful history to boast about, but now Fiat had transformed it into a symbol of modern times, leading-edge technology, good common sense, and 8 Le Corbusier pisał: „Lingotto to wzór dla urbanistyki” Le Corbusier wrote: ”Lingotto is a model for urban planning”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=