Polska droga Fiata
first Polish car design engineer featured a four-cylinder overhead valve engine made of light alloys. Its production continued for four years, in short series and various versions. Fiat files stored in Turin contain a most interesting handwritten paper dated January 10, 1921. It was prepared for an official cornerstone-laying ceremony for “the construction of the first automotive plant in the country to the glory and benefit of the Polish industry”. It might be worthwhile to quote some excerpts from that document considered extremely significant for the history of the Polish automotive industry: “The Principals undertake a major and costly endeavor, heedless of truly burdensome economic conditions, particularly the uncertain political environment in which the newly reborn Poland must now operate, but with fervent hopes that the nation’s creative genius shall overcome even the most dire adversities.” The document also hints at a “looming danger of onslaught from the East”, meaning Bolshevik Russia which several months earlier had negotiated a cease-fire with Poland but peace treaty negotiations were dragging on. Fiat. Tymczasem kryzys ekonomiczny sprawił, ˝e sprze- da˝ samochodów Fiata, która w 1927 r. osiàgn´ła liczb´ 675 sztuk, spadła do kilkudziesi´ciu. Lingotto zdumiewa świat Giovanni Agnelli rozwa˝ał mo˝liwoÊç budowy fabryki samochodów z prawdziwego zdarzenia. Zamiar stwo- rzenia „wielkiego przedsi´biorstwa w stylu amerykaƒ- skim” pojawił si´ w dokumentacji firmy ju˝ w 1915 r., ale sytuacja nie sprzyjała realizacji projektu. Dopiero co zacz´ła si´ wojna, perspektywy rynkowe były wielkà nie- wiadomà. W nast´pnym roku to zadanie powierzono in- ˝ynierowi Giacomo Matté Trucco – projektantowi od- powiedzialnemu za urzàdzenia produkcyjne Fiata. W 1917 r. na via Nizza zacz´to budow´ nowej fabryki – inwestycji niezwykłej jak na owe czasy. Lingotto od- 7 Ruch uliczny w Warszawie pod koniec lat 20. A view of a street in Warsaw, late 1920’s Fiat 501 Taxi (1919-1926)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTkxMTc=